Mașina poporului s-a ridicat la un nivel nemaivăzut. Test cu cel mai luxos model Volkswagen, Touareg facelift. Foto: Bogdan Paraschiv
O marcă născută cu aspirații cât se poate de lumești a ajuns să producă unele dintre cele mai sofisticate modele de lux de pe piață. Până în 2001, anul apariției opulentului Phaeton, Volkswagen nu mai cochetase cu segmentul de lux. I-a urmat, după câteva luni, prima generație Touareg, dar sedanul și-a păstrat permanent aura de vedetă a gamei VW, simbolizând ambiția CEO-ului Ferdinand Piech de a așeza marca poporului la masa aristocraților. Sigur, în cadrul Grupului deja exista Audi A8, care împlinea 7 ani la nașterea lui Phaeton, iar diferențierea celor două modele trebuia să fie foarte clară, pentru a nu se canibaliza.
Drept urmare, profitând de nișa lăsată de A8, care deja avea o înclinație spre dinamică, concurând cu Seria 7, echipa lui Piech a accentuat latura confortabilă a lui Phaeton, atacând Clasa S. Măcar la nivel declarativ, pentru că, în realitate, deși capacitatea de producție era de 20.000 de unități anual, în medie doar 6000 erau fabricate. Marea bubă era combinația dintre prețul comparabil cu al Clasei S și emblema asociată cu „mașina poporului“.
➡ Iată cum ar fi arătat a doua generație VW Phaeton! 💡
Altul a fost contextul la Touareg. Marele SUV a apărut în 2002, ca răspuns la lansarea modelelor Mercedes-Benz ML și BMW X5. Nu exista niciun Audi echivalent, deci modelul VW numit după populația războinică din Sahara era singurul SUV mare al Grupului, culegând laurii din prima clipă. Timp de 3 ani și 3 luni, adică până când avea să apară Q7, Touareg și-a creat o reputație remarcabilă, aducând sisteme de propulsie la care ML și X5 nici nu visau. Amintește-ți doar de W12-le de 6,0 l și de TDI-ul V10 de 5,0 l.
Ambele l-au ajutat să câștige o mulțime de premii în primii ani de viață, de la „Best Luxury SUV“ și „Best 4×4“, la „Cel mai puțin verde autoturism din America de Nord, în 2004“. Touareg șoca, fiind deopotrivă minunat și revoltător și izbutind astfel să deschidă calea succesului pentru marca poporului în segmentul premium. Dar lumea a evoluat pe nesimțite (sau, după unii, a involuat), iar motoarele mari au dispărut treptat, fiind înlocuite de unele mai mici, asistate de propulsoare electrice, mecanica s-a transformat în electronică, iar cadranele analogice, în ecrane.
Și uite unde s-a ajuns, la minunăția asta din poze. Este faceliftul generației a treia, care a renunțat la inimile cu 12, 10 și chiar 8 cilindri și care vine exclusiv cu motoare V6, unele fără electrificare, altele (cum e cazul mașinii mele) sprijinite de electricitate la greu. Să mă opresc din divagat și să trec la subiect: ce-a primit în plus la faceliftul din 2023 cel mai vechi model din gama VW, lansat în 2018?
➡ Volkswagen a introdus ChatGPT în mașinile sale 💡
La exterior, modificările blocurilor optice sunt evidente. Farurile IQ LED sunt unite de o bandă luminoasă, au trei elemente optice și lumini de zi în forma literei L. Dar în spatele acestui spectacol luminos lucrează o tehnologie impresionantă. Aceasta coordonează 19.216 microleduri în fiecare far, într-o coregrafie menită să ofere maximum de vizibilitate, fără a-i orbi pe cei din față.
Masca a fost, de asemenea, redesenată, la fel ca și bara de protecție. În spate, deși tehnologia nu e la fel de spectaculoasă, efectul este șocant. Stopurile, care preiau semnătura luminoasă a farurilor, sunt unite printr-o bandă roșie, în centrul căreia tronează emblema iluminată în roșu.
La interior, schimbările sunt mai fine și aproape neobservabile. De fapt, doar conturul iluminat al suporturilor pentru pahare îți va atrage atenția. Dar mai sunt și alte progrese fine, care-ți vor face viața mai ușoară. De exemplu, hărțile sistemului de navigație au o definiție mult mai bună, pentru a permite conducerea semiautonomă cu o precizie superioară. Comenzile vocale sunt mai ușor înțelese de asistentul vocal. Apple CarPlay și Android Auto funcționează wireless, iar mufele USB-C livrează 45 W, adică de trei ori mai mult decât înainte, pentru a încărca repejor bateria telefonului.
Perechea de ecrane, formată din instrumentarul de bord digital de 12 inchi și displayul central tactil de 15, este de-acum standard la toate echipările. În sfârșit, cotiera centrală e acoperită cu o piele mai fină, pentru a nu tăbăci coatele cu dermă subțire.
➡ Configurează aici un Touareg facelift! 💡
Legat de dinamica în conducere, două noutăți se evidențiază. Un senzor montat pe plafon, care măsoară greutatea transportată deasupra mașinii, asigură o intervenție mai rapidă a sistemului de control al stabilității (ESC), pentru a contracara poziționarea mai înaltă a centrului de greutate. Apoi, atât suspensia standard, cât și cea pneumatică adaptivă au reglaje noi.
Cum se simt toate astea? Fin. Touareg a ajuns la un nivel de finețe remarcabil, în special dacă rulezi cu bateria încărcată.
„Sufrageria“ înaintează fără zgomot, în confort deplin, chiar și cu jantele de 21 de inchi pe care le-am avut. Consumul de curent din timpul testului a fost ridicat, de 50 kWh/100 km. Explicabil, din moment ce temperatura de -5°C și climatizarea setată la 23° au pus bateria la muncă. Aproape 30 km, poți parcurge în condițiile astea, dar vara VW promite 51. Dacă stai în afara orașului și mergi cu bateria încărcată la viteze de 60–80 km/h, poți parcurge 53 km chiar și iarna, datorită consumului de 27 kWh/100 km.
Să explicăm consumurile
Cum de e o diferență atât de mare între consumul de curent în regim urban și cel de pe drum județean? Simplu, ca să urnești 2,5 tone încălzind și aerul din „sufragerie“ cu 28 de grade peste temperatura exterioară sunt necesare multe resurse. Dar, odată ce este în mers, e mult mai simplu să-i menții viteza aproape constantă. După ce se golește bateria, consumul urban iarna este de aproximativ 20 l/100 km. Pe autostradă, cam 10–11 l/100 km. Dincolo de orice valori, sistemul se simte extrem de rafinat. Trece fin între electric și termic, iar V6-le sună incitant.
Dacă șofezi cu transmisia în Normal, ține cont că răspunsul la accelerările decise întârzie cam o secundă. Vina aparține cutiei de viteze care retrogradează mai lent. De aceea e bine să tragi de manetă și s-o treci în Sport când vrei să depășești din scurt. De asemenea, cere un pic de obișnuință decalajul dintre planul pedalei de frână și cel al accelerației. De multe ori, îngreunează apăsarea alternativă a acestora.
Se poate și mai incitant
Modul Sport întărește suspensia adaptivă, iar ruliul pe viraje scade considerabil. Astfel, singura problemă rămâne inerția mare. Dacă ești adeptul sportivității, există și un sistem PHEV mai puternic cu 81 de cai (462, în total). Dar acesta vine exclusiv în echiparea de top, R, care costă 100.499 de euro, cu 16.117 mai mult. Interesant, perechile de motoare sunt identice, diferența de putere realizându-se din software.
Verdict AutoExpert
Tehnica din Bentayga la jumătate din prețul acesteia. Comportament între X5 și GLE. Touareg facelift este unul dintre cele mai echilibrate SUV-uri mari de pe piață și, posibil, cea mai bună variantă pentru cumpărătorii care se gândesc la premium, dar cu ochii ațintiți la contul bancar.
- Preț decent raportat la ofertă
- Design impunător, chiar extravagant
- Echilibrat în reacții
- Extrem de spațios și tehnologizat
- Cutie de viteze lentă în reacții, la culcarea accelerației
Date tehnice | Volkswagen |
---|---|
Model | Touareg Elegance V6 TSI PHEV |
Sistem de propulsie | plug-in hybrid |
Motor termic | |
Configurație/nr. cilindri | V6, turbo |
Cilindree (cm3) | 2995 |
Putere max./turaţie (CP/rpm) | 340/5200–6400 |
Cuplu max./turaţie (Nm/rpm) | 450/1340–5300 |
Motor electric | |
Putere max. (CP) | 136 |
Cuplu max. (Nm) | 370 |
Putere totală ansamblu (CP) | 381 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 600 |
Tracțiune | integrală permanentă |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L × l × h (mm) | 4902 × 1984 × 1712 |
Ampatament (mm) | 2903 |
Volum portbagaj (l) | 665/1675 |
Masă la gol (kg) | 2443 |
Capacitate netă baterie (kWh) | 14,3 |
Autonomie electrică (km) | 51 |
Încărcare CC/AC (kW) | –/7,4 |
Acceleraţie 0–100 km/h (s) | 5,9 |
Viteză maximă (km/h) | 250 |
Consum mixt (l/100 km) | 2,2 |
Emisii CO2 (g/km) | 50 |
Preț de bază (euro) | 84.382 |
Preț exemplar testat (euro) | 102.600 |