După seria 90, și gama 60 este acum completă odată cu lansarea limuzinei S60, primul Volvo produs în SUA. Noi am luat primul contact în România cu versiunea S60 T5 în echiparea R-Design.
În vara lui 2017, Volvo prezenta a doua generație XC60, un an mai târziu, în vara lui 2018, a urmat V60 (în septembrie 2018 a fost lansat și V60 Cross Country), iar acum vine și limuzina S60, primul model Volvo produs în SUA, în noua uzină de la Charleston. Pentru că SUA e cea mai mare piață de sedanuri, Volvo a dorit să evite noile taxe ale administrației Trump producând S60 chiar acolo.
Fără diesel, dar cu două versiuni Plug-In Hybrid
S60 mai marchează o premieră la Volvo, fiind primul model care nu dispune de motorizare diesel, Volvo vrând să dea un semn privind orientarea spre electrificare. Păcat pentru că motoarele turbodiesel D3 și D4 de 2 litri de la Volvo respectă cele mai stricte norme și fac o figură foarte bună în XC60 și V60. Această politică “fără diesel” va fi urmată în viitor de toate modelele Volvo.
În schimb, Volvo oferă pentru S60 două versiuni Plug-In Hybrid: T8 eAWD (disponibilă deja la noi) și ulterior T6 eAWD. La acestea se adaugă cele două motorizări turbo T5 (250 CP) și T6. Toate motorizările pot fi combinate cu echipările Inscription și R-Design. Noi am avut pentru test versiunea T5 FWD cu transmisie automată cu 8 trepte și echipare R-Design.
Un design atrăgător
Într-o perioadă în care limuzinele pierd teren în fața SUV-urilor, S60 vine să anime acest segment cu un design extrem de atrăgător. Referindu-ne strict la aspectul estetic, noi considerăm că S60 poate fi încadrat într-un trio al frumuseții alături de Alfa Giulia și Peugeot 508.
Din lateral, silueta este elegantă având aerul aproape al unui coupe cu patru uși, din față este la fel de impresionant și de agresiv ca și V60 cu farurile cu semnătura LED „ciocanul lui Thor”, grila verticală R-Design și capota destul de lungă, iar în spate stopurile urmează linia celor de la S90 dar au laturile ceva mai groase, ceea ce conferă un raport mai echilibrat între suprafața lor și cea de tablă.
Sunt unele asemănări cu S90 cu mențiunea că din lateral S60 are o siluetă mai sportivă și e puțin mai scund. În concluzia designului, S60 demonstrează că un sedan poate încă impresiona fiind departe de a fi banal.
Net mai spațios decât rivalii săi
Construit pe platforma modulară SPA, utilizată la seriile 60 și 90, S60 este mai scurt cu 20 cm decât S90, dar puțin mai lung decât rivalii Mercedes C-Class (+7 cm) și BMW Seria 3 (+6 cm). Însă S60 este net mai spațios decât rivalii săi. Amplasarea transversală a motorului și ampatamentul mai mare cu 21, respectiv 32 mm față de BMW Seria 3 respectiv Mercedes C-Class îi conferă un spațiu la genunchi în spate mult peste rivalii săi. Pasagerii din spate au două palme între genunchi și spătarul scaunelor față, iar ca valoare măsurată, S60 are 9 cm în plus față de BMW Seria 3 și Audi A4 și 5 cm în plus față de Mercedes C-Class. Practic, principalele dimensiuni interioare sunt comparabile cu ale unui sedan de clasă mare deși S60 este un sedan de clasă medie cu prețuri de clasă medie.
Pasagerii din spate stau foarte confortabil pe bancheta excelent profilată, însă cu genunchii puțin în aer deoarece șezutul este poziționat foarte jos. Lățimea banchetei este generoasă, de 135 cm, însă tunelul central foarte masiv (la versiunile Plug-In Hybrid bateria este montată central în tunelul central) nu permite o călătorie confortabilă în 5 persoane.
Și volumul măsurat de 392 litri al portbagajului este competitiv fiind comparabil cu cei 407 litri ai Seriei 3 și 421 litri ai lui C-Class, în timp ce Audi A4 oferă numai 378 litri. Foarte practic este ski-sacul pentru încărcarea obiectelor lungi. Portbagajul este ușor accesibil însă podeaua urcă ușor în zona punții spate, dar nici rivalii lui nu au o podea perfect plată în zona suspensiei spate.
Interior similar cu ale celorlalte modele din familiile 60 și 90
Interiorul este familiar, fiind similar cu cel de la celelalte modele ale seriei 60 și 90. Atrage imediat atenția displayul portret de 9 inci al sistemului multimedia cu navigație (standard) și inserția cromată șerpuită care se prelungește de la ușa din dreapta până la indicatoarele de bord. Este un layout curat și aerisit cu doar câteva butoane fizice sub ecranul multimedia.
Și comenzile climatizării sunt incluse în meniul sistemului multimedia, dar afișajul este tot timpul la baza ecranului fiind ușor de accesat chiar și pentru cei familiarizați mai puțin cu o tabletă. În rest, se operează exact ca o tabletă și are meniurile clar organizate. De exemplu, ai ecran separat pentru toate sistemele de asistență, în total fiind trei ecrane diferite care se accesează lejer glisând cu degetul stânga dreapta ca pe o tabletă.
S60 vine standard cu scaune sport cu suport lateral excelent și reglaj electric al lungimii șezutului (reglajul electric cu memorie este tot standard la scaunul șoferului și costă 540 euro la scaunul pasagerului) îmbrăcate într-o combinație de piele cu textil foarte elegantă.
Șoferul stă aproape pe podea, exact ca într-un BMW Seria 3. Volanul sport, cu diametru relativ mic, de 37 cm, este amplasat aproape vertical (înclinarea față de verticală este de numai 17 grade) și există și un suport practic pentru piciorul stâng. Ai toate ingredientele pentru un condus sportiv.
Tot standard este și afișajul digital de 12,3 inci pentru indicatoarele de bord care se poate configura în patru moduri – Glass, Minimalistic, Performance, Chrome Rings – cu sau fără harta de navigație în mijloc pentru toate modurile.
Opțional se poate configura și un head-up display inclus în pachetul Xenium Pro destul de scump (3.100 euro). Se poate trăi și fără head-up display, dar merită investiți 3.300 euro în senzaționalul sistem audio Bowers&Wilkins ce are un bass absolut incredibil pe modul concert și care poate focusa sunetul și numai pentru șofer.
Pe tunelul central ai butonul rotativ pentru trenul de rulare cu patru moduri – Eco, Comfort, Dynamic, Individual – și butonul de start care prin rotirea la dreapta trezește la viață motorul turbo de 2 litri și 250 CP.
Pe modul Individual poți să reglezi tăria direcției pe trei niveluri – scăzut,mediu și ridicat – dar eu cred că atunci când ai standard (la R-Design) un tren de rulare sport și un post de conducere atât de sportiv primele două reglaje nu își mai au sensul. Pe nivelul ridicat al direcției, aceasta are greutatea necesară și un feedback foarte bun.
Mașina de test nu avea și suspensia adaptivă 4C (900 euro opțional) dar trenul de rulare sport oferit standard este bine reglat, ruliul este mic și confortul la rulare se ridică la standarde înalte chiar și cu jantele de 20 inci încălțate cu pneuri late 245/35 R20.
Confort de înaltă clasă
La viteze de autostradă apar ceva zgomote la rulare, dar nivelul general de zgomot corespunde pretențiilor premium ale segmentului, zgomotul la vânt fiind redus și datorită unei aerodinamici foarte bune.
S60 are o ținută de drum cu o filozofie asemănătoare lui Mercedes C-Class. Îți conferă o mare siguranță la volan și este foarte neutru în viraje, cu un efect subvirator moderat. Nu are incisivitatea lui Alfa Giulia sau BMW Seria 3, dar neutralitatea de care dă dovadă îl face foarte plăcut și sigur la condus.
Motorul turbo de 2 litri, cu 250 CP și 350 Nm este o alegere optimă pentru S60, conferind performanțe bune. Trage bine de jos și în combinație cu transmisia automată nu se simte vreun gol turbo evident. În schimb, în regimurile înalte de turație ne-am fi dorit puțin mai multă vervă. Cutia automată cu 8 trepte schimbă lin și precis, dar uneori este prea promptă în retrogradări, iar pe de altă parte, uneori când iei piciorul din gaz se gândește ce treaptă să aleagă. Pentru mai multă vervă aveți însă la dispoziție padelele din spatele volanului.
Motorul turbo consumă decent pentru puterea și performanțele oferite. În oraș consumul sare puțin peste 10 l/100 km, dar la drum întins se mulțumește cu circa 7,5 l/100 km și media este sub 9 l/100 km.
Și S60 vine bine echipat sub aspectul sistemelor de asistență având standard sistem de frânare automată în oraș cu recunoaștere a pietonilor, bicicliștilor și animalelor mari, asistent de bandă, asistent la părăsirea carosabilului însă spre deosebire de seria 90, pachetul Intellisafe Pro cu Pilot Assist costă extra 1.750 euro. Este o opțiune care merită luată în seamă.
Prețul de bază, de 47.800 euro cu TVA inclus, este decent mai ales că vine cu o echipare R-Design foarte bogată ce include sistem multimedia cu navigație și ecran tactil de 9 inci, indicatoare de bord digitale, suspensie sport cu jante de minim 18 inci, scaune sport cu tapițerie mixtă piele/textil și Volvo OnCall care îți permite cu ajutorul unei aplicații pe telefon să pornești motorul de la distanță și să știi tot timpul unde este și ce face mașina.
Verdict
Noul S60 are multe atuuri: un design atrăgător, mai mult spațiu la interior decât la rivalii germani, o ținută de drum sigură și neutră, confort la rulare de înaltă clasă și o echipare bogată la un preț și consum decente. Sunt și unele mici critici făcute în comparație cu rivalii tradiționali, dar diferențele sunt mici. Este evident că S60 este acolo sus în elita clasei medii premium.
- Spațiu interior peste rivalii germani
- Ergonomie bună
- Ținută de drum neutră
- Poziție de condus sportivă
- Echipare standard peste medie
- Design extrem de atractiv
- Nu are incisivitatea lui Giulia
- Unele opțiuni în pachete scumpe
DATE TEHNICE | Volvo |
---|---|
Model | S60 T5 R-Design |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.969 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 250/5.500 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 350/1.800-4.800 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L/l/h (mm) | 4.761/1.850/1.431 |
Ampatament (mm) | 2.872 |
Volum portbagaj (l) | 442 |
Masă la gol (kg) | 1.686 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 6,5 |
Viteză maximă (km/h) | 240 |
Consum mixt (l/100 km) | 6,6 |
Emisii CO2 (g/km) | 152 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 3,5 |
0-100 km/h (s) | 7,1 |
0-130 km/h (s) | 11,3 |
400 m cu start de pe loc (s) | 15,2 |
1 km cu start de pe loc (s) | 27,8 |
Reprize | |
70-90 km/h în D (s) | 3,6 |
70-120 km/h în D (s) | 7,1 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 37,4 |
Consum | |
La 90/100/130 km/h (l/100 km) | 5,58/6,02/7,69 |
În oraș/drum național/autostradă (l) | 10,1/7,19/7,40 |
Consum în test (l/100 km) | 8,35 |
Autonomie (km) | 661 |
Masă | |
Masă măsurată (kg) | 1.812 |
Zgomot interior | |
La 50 km/h (dBA) | 55,5 |
În accelerare maximă (dBA) | 71,6 |
Preț (euro cu TVA) | 47.8 |