Un SUV de lux, creditat cu 407 CP și șapte locuri poate fi și prietenos cu natura? Suedezii cred că da, împachetând în noua lor navă-amiral Volvo XC90 T8 un tren de rulare high-tech plug-in hybrid. Să vedem, însă, ce impact are această schimbare de paradigmă asupra consumului și emisiilor.
Societatea nu le mai acceptă, activiștii Greenpeace le combat cu ardoare. Da, vorbim despre SUV-urile de lux, acei mastodonți de peste două tone, ce încă mai par să refuze inexplicabil înrolarea în războiul reducerii drastice a consumului și noxelor, dus de întreaga lume automobilistică. Aparențele pot fi, însă, înșelătoare. Constructorii au găsit deja soluția de compromis: hibridizarea propulsiei. Iar Volvo se numără printre pionerii în domeniu, apariția unei versiuni plug-in hibrid T8 la vârful gamei XC90 transformând SUV-ul de clasă mare al casei suedeze într-unul dintre puținii exponenți ai noului curent eco în segment.
Nu doar ideea implementării unui sistem de propulsie high-tech este inovatoare atunci când ne referim la a doua generație XC90. Totul a fost creat pornind de la o coală albă de hârtie, de la platforma scalabilă SPA, catalizator al reînnoirii întregii game Volvo de clasă mare, până la designul avangardist, lipsit totuși de exagerările atipice filozofiei scandinave ce pune mai presus de orice funcția și nu forma. Simplitatea este, așadar, noul motto al lui XC90. Un SUV elegant și spațios ale cărui dimensiuni exterioare deloc modeste (lungime 4,95 m și ampatament 2,99 m) sunt bine camuflate de liniile curate ale caroseriei și de detaliile cu tentă agresivă – aici, mențiunea de onoare se îndreaptă către farurile full-LED, cu semnătura luminoasă caracteristică, „Ciocanul lui Thor”.
În ton cu noua filozofie, gama de motorizări a fost redusă, de asemenea, la esențial, toate versiunile urmând să împartă cilindreea unică de 1.969 cmc și formatul unitar cu patru cilindri în linie. Modelul plug-in hybrid Volvo XC90 T8 este animat, la rândul său, de o unitate L4 alimentată cu benzină, care pune în mișcare exclusiv roțile din față și este caracterizată prin dubla supraalimentare cu un compresor mecanic activ la turații scăzute și o turbosuflantă dedicată regimurilor înalte de turație. Rezultatele sunt pe măsură: 320 CP și 400 Nm. La aceste resurse se adaugă un motor electric de 87 CP, montat deasupra punții din spate, singura pe care o și antrenează. Acesta duce resursele totale ale ansamblului la 407 CP/640 Nm și este alimentat de o baterie Li-Ion de 9,2 kWh integrată în tunelul transmisiei, în locul axului cardanic de la modelele clasice, devenit redundant.
Montarea bateriei sub podea are efecte benefice asupra modularității interioare. Eliminarea celui de-al treilea rând de scaune nu a mai fost necesară, XC90 T8 devenind, astfel, singurul SUV plug-in hybrid cu șapte locuri de pe piață. Spațiul generos disponibil pe toate cele șapte scaune este identic cu cel oferit de variantele convenționale, libertatea de mișcare fiind excelentă, inclusiv pe locurile șase și șapte. Portbagajul nu a avut nici el de suferit, volumul acestuia fiind, de asemenea, neschimbat: 721-1.886 l. Cu locurile din rândul trei ocupate, capacitatea de încărcare este de 314 l. Rabatarea acestora este facilă, plierea banchetei generând o suprafață perfect plană cu lungimea de 2 m.
Și diferențele referitoare la ergonomie sau finisare sunt la fel de subtile. Instrumentele de bord digitale afișate pe un display TFT de 12,3 inch și centrala de comandă cu touchscreen vertical de 9 inch nu diferă de cele prezente pe versiunile convenționale. O decizie inspirată, prin prisma simplității dezarmante a organizării funcțiilor de bază ale meniului, accesibile pe orizontală prin mișcări de tip swipe, cu patru scurtături predefinite (widget-uri) aferente ecranului Home. Dincolo de elementele de decor din lemn natur și de tapițeria din piele Nappa de culoarea zăpezii, tipice nivelului de echipare Inscription testat (3.500 euro), selectorul transmisiei Orrefors cioplit în cristal și butonul învecinat Drive Mode dedicat modurilor de rulare ale sistemului plug-in hybrid sunt singurele detalii care atrag atenția.
Cu ajutorul celui din urmă, șoferul poate alege să ruleze în modul Hybrid (activat implicit la pornire), cu emisii zero (modul Pure), să utilizeze ambele motoare, pentru performanțe și aderență maxime (Power sau AWD), sau, de ce nu, să păstreze doar unitatea termică în funcțiune (Save), salvând energia stocată în baterii pentru un traseu 100% urban ulterior, încărcându-le în același timp dacă nivelul de energie este redus. Volvo oferă și un mod Off-Road de optimizare a tracțiunii în teren accidentat, unul Individual ce permite configurarea parametrilor cutiei, direcției, motorului și suspensiei în ton cu setările specifice trenului de rulare adaptiv Drive Mode (patru moduri, Normal, Eco, Dynamic și Off-Road), precum și o setare B pentru cutia de viteze, care folosește energia recuperată la frânare pentru încărcare. De la prizele convenționale, un plin de energie se face în 6 ore (aproximativ 4 ore de la rețeaua trifazată).
În mod uzual, tranziția între cele două motorizări este controlată automat, în modul Hybrid, la plecarea de pe loc, XC90 glisând în liniște deplină, ajutat exclusiv de motorul electric. Interacțiunea dintre diversele surse de propulsie este extrem de discretă, funcționarea catifelată a cutiei de viteze cu opt trepte având un rol decisiv în conturarea rafinamentului caracteristic sistemului de managament al propulsiei. O apăsare mai hotărâtă a pedalei de accelerație dezvăluie o rezervă arhisuficientă de resurse, tandemul termic-electric străduindu-se să învingă, cu real succes am putea adăuga, inerția celor 2,3 tone ale mașinii. Suspensia pneumatică (2.580 euro) nu face notă discordantă, marele SUV Volvo contracarând orice tip de denivelare cu dezinvoltură, în deplină siguranță și confort. Un alt avantaj este posibilitatea augmentării gărzii la sol până la 23,5 cm pentru abordarea drumurilor mai dificile. Direcția este, însă, rece, distantă, lipsită din păcate de un feeling cu adevărat pertinent. Pseudo-sportivitatea rămâne apanajul rivalilor cu rădăcini germane.
În modul pur electric, rularea cu emisii zero este posibilă pe o distanță de 40 km, la viteze de maximum 140 km/h, în timp ce sub bagheta modului Hybrid, consumul mediu de benzină nu depășește valoarea insignifiantă de 2,1 l/100 km (49 g CO2/km). Acestea sunt, bineînțeles, promisiunile făcute de cartea tehnică.
Să vedem, însă, ce relevă rezultatele obținute în traficul de zi cu zi. Să începem cu modul Pure, 100% electric. Un plin de curent asigură în realitate o autonomie de aproximativ 30 km. Noi am reușit să parcurgem 27 km, nivelul de încărcare al bateriei indicat de computerul de bord fiind de 94%.
Poate cel mai important, însă, este să dovedim cât de eficient este managementul sistemului de propulsie în modul Hybrid. În oraș, XC90 T8 se poate baza destul de mult pe serviciile motorului electric. Nu abuzați, totuși, de cuplul instant imens al acestuia, cifrat la 240 Nm. Un sprint năvalnic de la un semafor la altul poate fi reconfortant, dar un asemenea stil de condus va goli mai repede bateria, motorul termic urmând să se trezească inevitabil la viață, în detrimentul economiei. Pedala de accelerație trebuie apăsată și ea cu moderație, pentru a favoriza propulsia 100% electrică. Cu bateria descărcată, am obținut un consum urban de 6,5 l/100 km (viteză medie 21 km/h), surprinzător, aceeași valoare de 6,5 l/100 km fiind înregistrată și în afara orașului (viteză medie 62 km/h). Poate părea mult în raport cu estimările Volvo, însă tehnologia hibridă și-a demonstrat eficiența, XC90 T8 fiind mai economic chiar și decât un SUV diesel.
Verdict AutoExpert
Volvo se înscrie în avangarda întregii industrii auto, cu unul dintre primele și puținele SUV-uri plug-in hybride din segmentul premium. XC90 T8 dovedește o eficiență impresionantă și un nivel excepțional de calitate și confort. Imaginea high-tech și avantajul de putere nu pot justifica, însă, pe deplin diferența de peste 20.000 euro cerută față de dieselul D5.DATE TEHNICE | Volvo |
---|---|
Model | XC90 T8 |
Motor termic/nr.cilindri | L4, compresor+turbo |
Cilindree (cmc) | 1.969 |
Putere max./turație (CP/rpm) | 320/5.700 |
Cuplu max./turație (Nm/rpm) | 400/2.200-5.400 |
Motor electric | |
Putere maximă (CP) | 87 |
Cuplu maxim (Nm) | 240 |
Putere totală ansamblu (CP) | 407 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 640 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L/l/h (mm) | 4.950/1.923/1.776 |
Ampatament (mm) | 2.984 |
Masă la gol (kg) | 2.343 |
Volum portbagaj (l) | 721-1.886 |
Baterie (kWh) | 9,2 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 5,6 |
Viteză maximă (km/h) | 230 |
Consum mixt (l/100 km) | 2,1 |
Emisii CO2 (g/km) | 49 |
Preț (euro cu TVA) | 76.771 |