Calităţile dinamice şi nonconformismul unor soluţii tehnice au făcut încă de la început din Amarok, unul din cele mai interesante pick-up-uri de pe piaţă.
Aşa se face că în ograda Autoexpert a poposit o versiune Amarok cu motorizarea de doi litri şi 163 Cp, cu care a debutat acest model pe o piaţă în care lucrurile erau deja aranjate de japonezi şi, în care, prezenţa unui nume german nu părea că va deranja pe nimeni.
Amarok se remarcă de la bun început prin designul caroseriei, al cărui stil caută să se apropie mai mult de zona SUV-urilor decât de cea a maşinilor muncitoreşti, aşa cum au fost considerate pick-up-urile de la bun început. În ciuda aspectului general robust, caroseria lui Amarok a mai găsit resurse pentru linii curbe şi detalii cromate.
La capitolul spaţiu, lucrurile stau foarte bine pentru Amarok. Habitaclul şi volumul destinat încărcăturii sunt etalon pentru această clasă, iar de acest lucru îţi dai seama imediat ce ai urcat la bord. Atmosfera aici este una decentă, datorată faptului că specialiştii în ergonomie au ştiut să ascundă foarte eficient trăsăturile de camion ce se regăsesc din plin la majoritatea modelelor concurente. Planşa de bord, scaunele şi panourile uşilor sunt desenate şi realizate civilizat, folosind aceleaşi materiale pe care le poţi găsi, spre exemplu şi într-un Passat. Cât priveşte locurile din spate, acestea excelează la capitolul spaţiu pentru picioare şi aduc posibilitatea plierii banchetei pentru a putea face, la nevoie, loc pentru mai multe bagaje ori pentru a transporta obiecte voluminoase. Bena lui Amarok cu cabină dublă este cea mai voluminoasă din acest segment, iar sarcina utilă este şi ea la un nivel de top, cu cele 1,15 tone pe care le poate transporta.
Din punct de vedere tehnic, VW Amarok foloseşte soluţiile cele mai apreciate de-a lungul timpului în acest segment, respectiv construcţia „body on frame”, sau puntea spate rigidă şi arcurile lamelare
Cea mai interesantă componentă se află sub capotă, respectiv motorul de doi litri, supraalimentat prin intermediul unui sistem cu două turbocompresoare sincronizate, de mărimi diferite. Acestea fac minuni cu cei „doar” doi litri ai motorului, care reuşeşte să genereze 400 Nm la doar 1.500 rpm, lucru greu de atins inclusiv de multe dintre motoarele cu capacităţi mai mari ale concurenţei. Aşadar, vorbim de un motor care trage excelent şi care aduce câteva avantaje de ordin economic, dar şi de confort, acesta fiind destul de temperat ca zgomot şi vibraţii.
Sistemul de tracţiune al lui Amarok este un 4MOTION dezvoltat în două versiuni constructive, un 4×4 permanent destinat a asigura un comportament dinamic superior pe asfalt şi unul part-time, mai potrivit aventurilor în teren accidentat. Maşina din testul nostru a fost una cu sistem 4×4 decuplabil, ce poate fi recunoscută prin logo-ul 4MOTION cu cifra 4 de culoare roşie. Comutarea între cele două moduri de lucru, respectiv 4×2 şi 4×4 se face comod, prin apăsarea unui buton din vecinătatea schimbătorului de viteze, zonă în care se află un alt feature interesant, cum ar fi comanda pentru blocarea diferenţialului spate, un lucru util pentru o maşină ale cărei capabilităţi de trecere sunt limitate de ampatament şi de lungimea consolelor, mai ales a celei spate.
Tot pentru utilizarea departe de asfalt, a fost creat şi modul „Off-road”, care poate fi acţionat tot prin intermediul unui buton până la viteze de 100 kmh. Acesta va schimba setările sistemelor electronice cum sunt ESP-ul şi ABS-ul, cunoscute pentru comportamentul imprevizibil în astfel de condiţii. Cu modul Off-Road activat, la viteze mici, sub 30 kmh, sistemul automat de coborâre a pantelor se activează automat. Acesta a fost gândit pentru a oferi şoferului posibilitatea de a mări sau micşora viteza de coborâre, sporind astfel senzaţia de siguranţă şi control. Cutia de viteze este una manuală cu şase rapoate, la fel de uşor de operat ca a oricărui autoturism. Aceasta, împreună cu un sistem de direcţie foarte precis, fac ca Amarok să poată fi agil şi foarte uşor de condus.
Suspensia oricărui pick-up are la bază un compromis ce urmăreşte un comportament decent în ambele situaţii, fie gol, fie încărcat cu greutăţi de peste o tonă, aşa cum poate să transporte şi Amarok. Din acest motiv suspensia spate se simte mai rigidă pe şosea, dar în afara ei lucrurile se schimbă, mai ales dacă veţi vrea să mergeţi tare pe un drum de ţară, sau să transportaţi diverse obiecte grele dincolo de zona în care poate opera o utilitară non-4×4.
Odată cu apariţia versiunii de 180 CP, motorizarea de 163 CP nu mai face parte din oferta comercială VW, dar Amarok în această configuraţie l-am mai putut găsi încă pe stocul importatorului.
Date tehnice | VW Amarok 2.0 TDI |
---|---|
pret de baza | 33.263 |
masa proprie/totala (kg) | 1.948/2.850 |
L/l/h (mm) | 5.254/1.944/1.834 |
volum portbagaj (L) | 377(max. 455)/1.235 |
combustibil | motorina |
cilindree (cmc) | 1.968 |
putere max. (kW(CP)/rpm) | 120(163)/4.000 |
cuplu max. (Nm/rpm) | 400/1.500-2.000 |
cutie de viteze/trepte | manuala/6 |
viteza maxima (km/h) | 169 |
sprint 0-100 km/h (s) | 13 |
consum urban/extra/mixt (L) | 9,9/6,5/7,8 |
norma poluare/emisii CO2 g/km | Euro 5 |