După cinci luni de la prezentarea statică, cel mai mic SUV de la VW a ieșit pe stradă. Este ultimul venit într-un segment supraaglomerat dar promite să devină o nouă referință. Prezentăm primul test cu versiunea de bază echipată cu motorul 1.0 Turbo de 95 CP combinat cu echiparea de bază Life.
Foto: Bogdan Paraschiv
VW nu s-a grăbit să atace segmentul SUV-urilor mici dominat de constructorii francezi care ocupă primele 3 locuri ]n calsamentele de vânzări: Renault Captur, Dacia Duster și Peugeot 2008. La final de 2017, a apărut Seat Arona care nu a reușit să urce mai sus de locul 10 în topul clasei. Arona a fost primul SUV de clasă mică al grupului VW fiind construit pe platforma MQB A0, ce a debutat pe Seat Ibiza și a fost utilizată ulterior și pentru alte hatch-uri și SUV-uri de clasă mică ale grupului VW: noul VW Polo, noul VW T-Cross, Skoda Kamiq.
La primul contact cu T-Cross la concept store VW din Plaza România acum 5 luni estimam că cei din urmă vor fi cei dintâi. Porsche România a înregistrat deja 790 comenzi pentru T-Cross atentând la supremația lui Captur.
Privit din afară, T-Cross are un aer de macho comparativ cu formele mai line ale frățiorului Seat Arona. Grila aproape verticală a radiatorului, proiectoarele de ceață mari integrate într-o ramă cromată și spatele cu stopurile legate de banda neagră îi dau un aer de off-roader stilat.
Spațiu interior generos pentru acest segment
T-Cross are dimensiuni foarte compacte pentru a nu se canibaliza cu T-Roc, SUV-ul “între clase al lui VW” care înregistrează de asemenea un frumos succes în Europa dar și în România. Pe de altă parte însă, T-Cross are aproape exact același format cu bestseller-ul clasei Renault Captur, fiind cu doar 12 mm mai scurt și cu 2 mm mai înalt decât acesta.
Ca și la Arona, platforma MQB A0 a condus la maximizarea spațiului interior. Este încântător că o mașină de numai 4,11 metri oferă un spațiu interior atât de generos. Spațiul la genunchi în spate ajunge la 44 cm dacă se impinge bancheta culisantă la maximum spre spate.
Apoi, în spate, înălțimea interioară de 95 cm (Captur 91 cm) permite ca în spate să ia loc și persoane înalte de 1,82 metri precum subsemnatul. Este interesant de notat că pasagerii din spate stau mai sus decât cei din față, la 652 mm față de sol, comparativ cu 592 mm pentru șofer și pasagerul față, astfel că, de exemplu, copiii vor vedea mai bine în afară.
Bancheta culisantă este obligatorie în acest segment dacă vrei să fii un jucător important și la T-Cross culisează pe o distanță de 14 cm, cu 4 cm mai mult decât la Captur. Podeaua portbagajului este mobilă și montată în poziția de sus permite crearea unei suprafețe plane prin rabatarea spătarului banchetei.
Chiar și la echiparea de bază Life pe care am avut-o la test, spătarul scaunului pasagerului față este rabatabil, astfel că se vor putea încărca obiecte foarte lungi comparativ cu lungimea mașinii. Tot standard, T-Cross are un sertar practic sub scaunul pasagerului față – o invenție de la vanurile franțuzești Renault Modus sau Scenic dar care nu există la Captur – care va fi foarte apreciată de doamne.
Volumul minim măsurat al portbagajului este de 319 litri caz în care pasagerii din spate au mult loc la genunchi. Dacă se impinge bancheta spate spre înainte, volumul crește la 377 litri. Este o valoare remarcabilă, chiar dacă este ușor mai mică decât la Renault Captur sau Citroen C3 Aircross.
Planșă de bord indpirată de la Polo, dar există și diferențe
Planșa de bord este similară cu cea de la VW Polo în ceea ce privește poziționarea ecranului sistemului multimedia, a gurilor de ventilație și a blocului climatizării. Însă sunt și mici diferențe. Datorită consolei centrale mai înalte decât la Polo apare în plus un rând de butoane pentru ESP, parcare automată, senzori de parcare care la Polo sunt grupate în jurul schimbătorului.
Standard, echiparea Life vine cu sistem multimedia Radio Composition Colour cu ecran tactil color de 6,5 inci, dar mașina noastră de test era dotată cu sistemul multimedia Radio CD Composition Media cu ecran tactil de 8 inci, Bluetooth și 6 difuzoare (206 euro). Nici sistemul de top cu navigație Discover Media nu e scump (500 euro). Și indicatoarele de bord virtuale ca la VW Polo se pot configura contra sumei de 353 euro.
Motor de bază decent și economic
Noi am condus versiunea de echipare de bază Life combinată cu cel mai mic motor, de 1 litru în trei cilindri cu 95 CP, combinat cu transmisie manuală cu 5 trepte. Există și versiunea de 115 CP a aceluiași motor cuplată cu o transmisie manuală cu 6 trepte care costă doar 634 euro în plus. În schimb, a doua echipare Style, care este și cea de top, se poate cumpăra doar cu motorul de 115 CP și aduce un supliment de preț de 1.681 euro. Și doar la această versiune există opțiunea unei cutii automate DSG cu 7 trepte.
Pentru un motor de bază, micul trei cilindri de 1 litru și 95 CP își face treaba mai ales dacă îl comparăm cu omologul 0.9 Turbo de 90 CP de la Captur. Funcționează rotund și liniar și nu are gol turbo precum rivalul său francez, dar își atinge repede limitele de putere. De la 120 km/h în sus pe autostradă începe să tragă din greu și la depășiri trebuie retrogradat în treptele inferioare, reprizele fiind destul de lente.
Deși pe hârtie nu sunt decât 20 CP mai puțin decât la versiunea de 115 CP a aceluiași motor, în viața reală pare mai lent. Pe autostradă ne-am fi dorit și o a șasea treaptă pentru că la 130 km/h avem deja 3.100 rpm. Consumul rămâne însă în limite rezonabile chiar și în lipsa celei de-a șasea trepte fiind de 7,24 l/100 km la 130 km/h. Și în oraș, micul motor este frugal cu un consum de 7,04 l/100 km, care este competitiv. Media consumului de 6,49 l/100 km este atractivă, dar diferența față de versiunea de 115 CP este de numai 0,5 l/100 km.
Așadar, dacă pentru Polo sau Ibiza versiunea 1.0 TSI de 95 CP este o alegere bună, în cazul lui T-Cross recomandarea noastră se îndreaptă spre versiunea de 115 CP mai ales că T-Cross este cu 100 kg mai greu decât Polo și are o rezistență aerodinamică mai mare. Practic, economia de 0,5 l/100 km nu se justifică având în vedere reprizele mai lente ale versiunii de 95 CP.
Suspensie bine reglată
Trenul de rulare este excelent reglat oferind un compromis foarte bun între confort și ținuta de drum. Ca și la Arona, diferențialul blocabil electronic pe față XDS reduce mult efectul subvirator și T-Cross se conduce plăcut în viraje ruliul fiind moderat. La Life nu e disponibil selectorul pentru moduri de rulare (118 euro la Style), dar nu este neapărat necesar.
La drum întins, motorul este foarte silențios și la fel ca și la versiunea de 115 CP, zgomotul nu crește odată cu creșterea turației. Și trenul de rulare este silențios dar de la 120 km/h
începe să își facă simțită prezența zgomotul la vânt. Totuși, pentru această clasă nivelul general de zgomot este redus.
Mai trebuie să remarcăm că deși este un SUV de clasă mică, T-Cross vine standard chiar de la echiparea de bază Life cu asistent la frânarea de urgență care este foarte vigilent și cu asistent de bandă. Însă toate aceste echipamente ridică prețul de bază la 16.370 euro, cu peste 2.000 euro mai mult decât Captur 0.9 TCe Life care nu este însă la fel de bine dotat.
Verdict
Sensibil mai scump decât Renault Captur, T-Cross vine cu o echipare de siguranță mai bună, cu un sistem multimedia mai modern și cu un motor de 1 litru mai liniar decât principalul său rival. Dacă însă comparăm versiunile de 95 și de 115 CP, atunci recomandarea noastră este pentru cel de 115 CP pentru că diferențele de preț și de consum sunt minore, iar performanțele sunt net mai bune.
- Spațiu interior modulabil și generos
- Echipare standard de siguranță peste media clasei
- Opționale ieftine
- Motor silențios și liniar
- Tren de rulare foarte bine reglat
- Cutie manuală cu doar 5 trepte
- Motor de 95 CP net inferior celui de 115 CP
- Zgomot la vânt peste 120-130 km/h
DATE TEHNICE | VW T-Cross |
---|---|
Model | 1.0 TSI 95 CP Life |
Motor/ nr. cilindri | L3, turbo |
Cilindree (cmc) | 999 |
Putere maxim[/turație (CP/rpm) | 95/5.500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 175/2.000-3.500 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | manuală, 5 trepte |
L/l/h (mm) | 4.110/1.782/1.558 |
Ampatament (mm) | 2.563 |
Volum portbagaj (l) | 385/455-1.281 |
Masă la gol (kg) | 1.245 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 11,5 |
Viteză maximă (km/h) | 180 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,9/4,4/4,9 |
Emisii CO2 (g/km) | 112 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 4,7 |
0-100 km/h (s) | 11,2 |
0-130 km/h (s) | 19,8 |
0-150 km/h (s) | 30,2 |
1 km cu start de pe loc (s) | 33 |
Reprize | |
70-90 km/h în treapta V sarc.min/max (s) | 8,2/8,8 |
70-120 km/h în treapta V sarc.min/max (s) | 21,8/23,8 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 41,9 |
Consum | |
La 90/100/130 km/h (l/100 km) | 4,46/5,05/7,24 |
În oraș/drum național/autostradă (l) | 7,04/5,55/6,80 |
Consum în test (l/100 km) | 6,49 |
Autonomie (km) | 689 |
Mase | |
Masă măsurată (kg) | 1.326 |
Zgomot interior | |
La 50 km/h (dBA) | 58,9 |
În accelerare maximă | 74,4 |
Preț (euro cu TVA) | 16.370 |