Am condus pe străzile din Africa de Sud câte un prototip al viitoarelor modele VW. Acestea anunță progrese consistente în ceea ce privește habitabilitatea și dinamica. Test VW Polo și VW T-Roc. Text: Massimo Nascimbene; Adaptare: Răzvan Măgureanu; Foto: Quattroruote
Situat la 28 de grade latitudine sud, Upington, Africa de Sud, reprezintă a doua față a testului de anduranță care a devenit obligatoriu pentru producătorii de automobile. Pe lângă Cercul Polar de Nord, multe prototipuri iau calea Africii de Sud în căutarea temperaturilor de 40 de grade și a prafului din deșertul Kalahari, în total contrast cu cele -20 de grade din zona Rovaniemi în nordul Finlandei.
Mai precis, Upington este localizat în valea râului Orange, o oază verde renumită pentru culturile viticole, vinurile produse aici fiind exportate în Europa și Asia. De la Upington înspre nord, drumul duce spre granița cu Botswana, traficul fiind foarte redus în această zonă și reprezentând astfel un teren foarte propice pentru teste. Aici, VW a testat în ultimele luni o serie de modele, de la up! GTI la Arteon și VW Tiguan Allspace (Tiguan cu șapte locuri).
Tot aici se desfășoară ultimele teste de anduranță cu viitoarele VW Polo și T-Roc care au fost încredințate și presei pentru un prim test. Atenția noastră s-a îndreptat în primul rând spre a cincea generație VW Polo, prezentată luna trecută la Berlin și care va fi construită pe o nouă platformă MQB A0 derivată din platforma modulară MQB. Este aceeași platformă utilizată și la noul Seat Ibiza, prezentat la salonul de la Geneva acum două luni.
Gabaritul exterior este similar cu al micuței iberice dar după ce iei loc la bord pe scaunele din față ai o senzație de spațiu foarte aerisit. În special, lățimea în zona umerilor pare neobișnuit de generoasă pentru acest segment. Parbrizul lat și aproape plat oferă o excelentă vizibilitate în timp ce luneta este destul de îngustă. Pentru vizibilitatea trei sferturi spate nu putem emite încă o judecată clară datorită camuflajului care acoperă și o parte din suprafața vitrată. Planșa de bord are instrumente de bord clasice, iar scaunele au dimensiuni generoase și oferă un bun suport lateral.
Sub capota acestui prototip lucrează un motor turbo în trei cilindri de 1 litru și 95 CP foarte rafinat și destul de vioi. Trenul de rulare este reglat destul de ferm și se simte tăria lui la trecerea peste denivelările transversale scurte. În schimb, am remarcat izolarea fonică foarte bună, zgomotele mecanice fiind aproape inexistente.
Condițiile climaterice sunt destul de dure aici astfel că trenul de rulare trebuie să facă față rugozității asfaltului sud-african și să ofere o aderență decentă într-o zonă în care plouă extrem de rar (din mai până în decembrie precipitațiile sunt de maxim 10 mm pe lună). Am condus apoi un al doilea prototip echipat cu versiunea aspirată a motorului de 1 litru cu 75 CP, de asemenea silențios și fără niciun fel de vibrații în ciuda configurației în trei cilindri. Echipat cu jante mai mici de 16 inch, trenul de rulare oferă evident mai mult confort, iar direcția este precisă.
Prototipurile conduse în Africa de Sud au interiorul în forma finală până în cele mai mici detalii chiar dacă mai sunt câteva luni până la lansarea mondială care va avea loc la finalul verii.
Gama de motoare va cuprinde pe lângă versiunile de 75 CP (aspirat) și 95 CP (turbo) ale motorului cu trei cilindri de 1 litru și una de 115 CP, la care se alătură noul motor turbo de 1,5 litri și 150 CP și cel de 2 litri turbo și 200 CP pentru Polo GTI. În gama diesel, motorul de 1,4 litri dispare urmând a fi înlocuit cu unul de 1,6 litri cu puteri de 80 și 95 CP.