Nouă ani s-au scurs de la debutul primei generații Tiguan. O veșnicie pentru industria auto, obișnuită cu cicluri de viață invariabil mai scurte. Dar, timpul nu a fost aspru cu SUV-ul VW de clasă compactă care, cu 2,7 milioane de exemplare comercializate din 2007 până în prezent, a continuat să domine cu nonșalanță testele comparative și clasamentele de vânzări chiar și în amurgul carierei: în 2015, Tiguan a fost cel mai vândut SUV compact din patria natală, Germania. A sosit, însă, momentul ca VW să deschidă un alt capitol și să prezinte o nouă generație, profund schimbată. Test VW Tiguan 2.0 TDI 150 CP 4Motion DSG.
Tonul revoluției este dat de trecerea la platforma modulară MQB, partajată cu frații de concern Seat Ateca și Skoda Kodiaq. O singură dimensiune este fixă, cea dintre pedalier și puntea față, flexibilitatea unică a acestei arhitecturi fiind subliniată de posibilitatea reconfigurării ecartamentelor, ampatamentului sau a gărzii la sol în funcție de necesități și de locul ocupat de fiecare model în panoplia grupului VW. Conform noii strategii, Tiguan este poziționat între modelele înrudite de la Seat și Skoda, Ateca va fi cel mai mic model (4,36 m) din gama de SUV-uri compacte a grupului, iar Kodiaq cel mai mare (4,70 m), modelul Skoda fiind, inițial, și singurul care va oferi șapte locuri. Din 2017 și Tiguan va primi o versiune XXL cu trei rânduri de scaune și ampatament lung, dar, până atunci, SUV-ul VW este disponibil exclusiv în configurația actuală cu cinci locuri, caracterizată prin proporții complet diferite de cele ale primei generații, față de care este mai lungă cu 60 mm (4.486 mm), mai lată cu 30 mm (1.839 mm), dar mai joasă cu 33 mm (1.632 mm).
Mai mare, mai versatil
Amplificarea de substanță a lungimii exterioare nu putea rămâne fără ecou la nivelul ampatamentului, care la rândul său a crescut cu nu mai puțin de 77 mm, până la 2.681 mm. Rezultatul este o fizionomie radical diferită, solidă, dar, în același timp, sportivă, ce preia, mai ales la nivelul grilei din față, limbajul de design inaugurat de Passat: banda cromată superioară se prelungește de la o extremitate la cealaltă a părții frontale și face, în mod inspirat, corp comun cu blocurile optice rectangulare, cu tentă agresivă. Tiguan este, de altfel, și primul SUV VW dotat cu faruri full-LED, standard la Highline și opționale pentru nivelurile de echipare inferioare – farurile adaptive LED Top cu funcție de iluminare dinamică în viraje și reglare automată a fasciculului de lumină costă extra 737 euro pentru Highline. Un singur detaliu a rămas neschimbat comparativ cu vechiul Tiguan: posibilitatea optării pentru două aspecte diferite ale barei de protecție față (chiar trei, dacă luăm în calcul și linia sport R-Line), cu un pachet off-road opțional (148 euro) rezervat modelelor dotate cu tracțiune integrală, ce oferă scut de protecție pentru motor și un unghi de atac mai generos, de 25,6 grade versus 18,3 grade pentru modelul standard. Și garda la sol diferă: 200 mm pentru variantele 4Motion, respectiv 189 mm pentru cele cu tracțiune față.
Să revenim, însă, la mașina de test, un Tiguan 4Motion înzestrat cu pachetul menționat Off-Road și motorul diesel de 2 litri și 150 CP, cuplat la o transmisie DSG cu dublu ambreiaj și șapte trepte – combinație răspândită deja cu succes pe diverse modele ale casei germane. Aceasta este, am adăuga, și una dintre cele mai inspirate alegeri din punct de vedere financiar. Prețul de listă, chiar și pentru varianta de vârf Highline, cu cutie manuală, depășește cu puțin pragul de 31.000 euro cu TVA, transmisia DSG adaugând la nota de plată alți 2.107 euro. Iar în varianta de echipare medie Comfortline, cu suficiente dotări de serie, Tiguan 2.0 TDI 150 CP cu 4Motion și transmisie manuală costă 28.986 euro.
High-tech lounge
Adevărata frumusețe a SUV-ului din Wolfsburg vine din interior. Planșa de bord, dezvoltată pornind de la sistemul Modular Entertainment MIB II, specific modelelor create pe platforma MQB, adoptă un stil high-tech, zona indicatoarelor contopindu-se cu cea a consolei centrale într-o singură unitate stilistică, dominată de sistemul multimedia cu touchscreen de 5 sau 8 inch, orientat spre șofer.
Comenzile sunt clare, iar ergonomia, trasată cu rigurozitate tipic germană, o singură “scăpare” fiind demnă de menționat: butonul dedicat sistemului Start&Stop, mascat de selectorul transmisiei DSG atunci când aceasta se află în modul Drive. Pe tunelul median, populat inclusiv cu butonul de pornire al motorului și cel pentru frâna de parcare electrică, regăsim selectorul rotativ pentru cele patru setări de optimizare a tracțiunii: Onroad, Snow, Offroad și Individual. În centrul aceluiași comutator se află butonul Mode, cu ajutorul căruia pot fi selectate alte patru profile adiacente de rulare pentru motor, cutie sau suspensia adaptivă DCC (opțională, 1.009 euro): Eco, Normal, Sport și Individual.
Pasul decisiv către secolul 21 este făcut de instrumentele de bord, bine ancorate în era virtuală. Astfel, Tiguan devine al doilea model VW după Passat care oferă opțiunea indicatoarelor digitale Active Info Display (standard la Highline) cu diagonala de 12,3 inch. Complet reconfigurabile, acestea alternează informațiile specifice rulării sau profilului de conducere ales cu indicațiile primite de la sistemul de navigație, cu posibilitatea afișării hărții în prim-plan și ceasurile de bord miniaturizate sau invers.
Poziția de condus elevată, tipică SUV-urilor, a fost păstrată. Șoferul stă la 66 cm de sol, cu 2 cm mai sus decât în vechiul Tiguan, senzația de siguranță fiind amplificată de linia mediană înaltă a caroseriei, plasată la același nivel cu extremitățile planșei de bord. Scaunele au fost, în schimb, complet reproiectate, pentru un confort mai bun pe distanțe lungi, plaja de reglaje generoasă garantând o viață extrem de plăcută la bord. Opțional sunt oferite funcții de încălzire și masaj, acompaniate de reglaje electrice pe 14 direcții, inclusiv pentru lungimea șezutului și zona lombară (scaune ergoActive, 478 euro).
Open space
Flexibilitatea platformei MQB face minuni și în ceea ce privește modularitatea, care concurează cu cea a minivanurilor compacte. Atuul major al lui Tiguan rezidă în capacitatea de a utiliza la maximum spațiul disponibil, fără a renunța, însă, la proporțiile exterioare compacte, așa cum au făcut deja numeroși rivali. Și nu doar pasagerii din față sunt privilegiați de gradul excelent de confort pus în scenă de SUV-ul VW, acesta oferind, de asemenea, multiple soluții de configurare a spațiului dedicat locurilor posterioare.
Bacheta fracționabilă 1/3-2/3 dispune de segmente individuale ce pot culisa independent înainte-înapoi pe o distanță de 18 cm (16 cm la vechiul Tiguan), spătarul putând fi și el înclinat sub diverse unghiuri. Astfel, se poate opta fie pentru o libertate mai mare de mișcare la nivelul genunchilor, fie pentru o capacitate de încărcare mai generoasă a portbagajului cu un volum standard măsurat respectabil, cuprins între 494 și 639 litri (520/615 litri). Rabatarea completă a spătarului generează nu doar un spațiu uriaș cifrat la 1.655 litri, ci și o suprafață plană de încărcare. În plus, încărcarea obiectelor lungi este ușurată de posibilitatea plierii scaunului pasagerului din dreapta față (standard de la Comfortline, indisponibil dacă se optează pentru tapițerie din piele).
Ocupanții banchetei se bucură, de asemenea, de o pereche de măsuțe rabatabile și de guri de ventilație dedicate, cu posibilitatea de a seta temperatura sistemului de climatizare independent de locurile din față (Climatronic pe trei zone standard la Highline).
Agil, dar sigur
Trenul de rulare culege, la rândul său, roadele platformei MQB, avantaje precum puntea spate independentă, suspensia adaptivă DCC (1.009 euro, indisponibilă pe mașina de test) unică în zona non-premium a segmentului sau masa la gol redusă cu până la 50 kg comparativ cu fosta generație influențând pozitiv ținuta de drum. Deși nu își propune să fie un sportiv înnăscut, ci mai degrabă un familist orientat spre confortul empiric, Tiguan se conduce la fel de plăcut și de sigur precum un Golf, agilitatea fiind la cote nesperat de înalte. Surprinzător, ruliul nu este nici el prea pronunțat, în ciuda gărzii la sol augmentate: SUV-ul VW se înscrie cu precizie în viraje și oferă o stabilitate exemplară la viteze ridicate. Asta mulțumită în mare măsură și direcției bine calibrate, sensibilă la cele mai fine corecții venite din partea șoferului și doar ușor fadă în modul de rulare Normal, pentru simțuri ceva mai ascuțite fiind preferabilă setarea Sport.
Tandemul motor-transmisie este, de asemenea, unul de succes. Cu un cuplu consistent de 340 Nm disponibil de la 1.750 rpm, dieselul de 2 litri și 150 CP poate fi descris drept un motor relaxat, dar suficient de viguros, capabil să își aștearnă resursele pe portativ natural și progresiv, turându-se cu plăcere până la 5.000 rpm. Mai presus de orice, însă, rafinamentul este de înaltă clasă. Vibrațiile și „țăcănitul” specific, asociate până nu demult cu motorizările TDI, sunt aproape imposibil de detectat, sistemul start&stop funcționând și el la fel de discret. Dincolo de micile șocuri ocazionale, la plecările ceva mai intempestive de la semafor, cutia DSG se dovedește rapidă și precisă, cu un bun răspuns la kick-down, chiar și atunci când în context își face apariția un stil ceva mai alert de condus – posibilitatea schimbării manuale a celor șapte rapoarte de la padelele plasate pe volan este, cu siguranță, de mare ajutor aici.
Și testele dinamice realizate de Quattroruote pe circuitul de la Vairano au fost absolvite cu brio de Tiguan, care a relevat un comportament sigur și intuitiv, cu rezerve generoase în ceea ce privește limitele de stabilitate. “Indiscrețiile” sunt eficient contracarate de sistemul ESP. La acest caracter echilibrat își aduce aportul și noul sistem de tracțiune integrală Haldex de generația a cincea, controlat electronic, mereu pregătit să intervină în cazul pierderii periculoase a aderenței. Grație tracțiunii eficiente cu programe de rulare dedicate și asistent de coborâre a pantelor, SUV-ul german poate depăși cu lejeritate trasee off-road de nivel ușor și chiar mediu. Iar aceste aptitudini pot deveni chiar mai generoase, dacă se optează pentru pachetul off-road, grație unghiurilor de atac superioare.
Despre consum, numai de bine. Indiferent de scenariu, Tiguan refuză să ceară prea multă motorină în schimbul vivacității oferite: 7,14 l/100 km medie relevată și autonomie de 840 km. E adevărat că pe autostradă sau în oraș SUV-ul VW devine mai gurmand, cu valori măsurate de 7,57 l/100 km, respectiv 7,46 l/100 km, însă odată cu revenirea pe drumurile naționale, setea de carburant scade din nou: 6,32 l/100 km.
Verdict AutoExpert
Povestea de succes merge mai departe. După ce prima generație a dominat, chiar și la final de carieră, clasa SUV-urilor compacte, noul VW Tiguan reușește imposibilul, ridicând și mai sus ștacheta în segment. Mai versatil ca oricând, acesta poate ține loc și de MPV, jucând cu brio rolul de mașină de familie, cu mult spațiu, o ținută de drum sigură, o gardă la sol generoasă și o poziție înaltă de condus. Iar dacă finisarea și tehnologiile prezente la bord sunt de înaltă clasă, același lucru poate fi spus și despre tracțiunea eficientă și motorizarea modernă, vivace și economică.DATE TEHNICE | Volkswagen |
---|---|
Model | Tiguan 2.0 TDI 150 CP 4Motion DSG |
Motor | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.968 |
Putere maxima/turatie (CP/rpm) | 150/3.500-4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 340/1.750-3.000 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | automată, 7 trepte |
L/l/h (mm) | 4.486/1.839/1.673 |
Ampatament (mm) | 2.677 |
Masa la gol (kg) | 1.598 |
Volum portbagaj (l) | 615-1.655 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 9,3 |
Viteza maximă (km/h) | 200 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,6 |
Emisii CO2 (g/km) | 147 |
Preț (euro cu TVA) | 33.184 |