De câte ori v-a iritat sunetul de tablă subțire pe care-l scoate o ușă de mașină când este trântită? Dar scârțâitul tapițeriei din piele, la modelele mai ieftine? Sau poate vreun plastic, care vibrează la o anumită turație a motorului… Seat a deschis o clinică pentru propriile mașini, unde diagnostichează aceste probleme înainte să vă loviți de ele.
Pentru a depista hibele propriilor mașini, specialiștii Seat adună încă din faza de dezvoltare a modelelor, un eșantion de potențiali clienți. Între 300 și 500. Fiecare dintre ei este selectat după anumite criterii clare, pentru a reprezenta o parte cât mai mare din potențiala clientelă a modelului.
Apoi, îi împarte în grupuri mai mici, evident, după alte criterii, cunoscute doar de ei. Îi invită în sala de consultație, le dau pacientul (a se citi viitorul model) pe mână, o tabletă, și-i încurajează să se joace la toate sistemele și să noteze ce-i deranjează.
Așa că un bărbat închide și deschide repetat ușa, privind și ascultând, apoi notează. O doamnă în vârstă aprinde faza scurtă, iese din mașină privește farurile, revine și încearcă faza lungă. Notează, apoi trece la oglinzi. Și tot așa, întreaga mașină este inspectată de viitorii săi clienți, relevând potențialele probleme inginerilor.
Astfel, aceștia nu mai sunt nevoiți să aștepte lansarea mașinii și criticile de după, rezolvându-le încă din faza de dezvoltare a modelului.
”La un model pe care-l vom lansa în curând, ne-am dat astfel seama că poziția la volan era prea joasă, așa că am înălțat scaunul înainte de lansare. Iar dacă rezultatul acestor teste ar fi foarte slab, respectivul model ar putea să nu mai fie lansat. Asta nu ni s-a întâmplat până acum”, spune Enrique Pastor, responsabil cu departamentul Strategia de Produs și Cercetarea Pieței de la Seat.