Thomas Schäfer, CEO Škoda: ”Ne vedem peste 10 ani!”

Thomas Schäfer

Thomas Schäfer, CEO al companiei cehe, este convins că punctul de inflexiune al lumii auto va fi 2030. „Atunci vom vedea mașini din cele mai diverse. Iar trecerea la propulsia electrică va exploda odată cu pandemia de Covid-19“. Interviu de Gian Luca Pellegrini. Adaptare: Bogdan Grigorescu

La începutul lunii august 2020, Thomas Schäfer a fost numit șef la Škoda, în locul lui Bernhard Maier, care condusese compania cehă în ultimii 5 ani. Iar începând cu aprilie 2022, va deveni șef la Volkswagen, în locul lui Ralf Brandstätter.

Venit din Africa de Sud, unde a „dirijat“ operațiunile Grupului Volkswagen, inginerul de 50 de ani „format“ la Daimler a migrat la VW în 2012 și a preluat frâiele mărcii Škoda în plină pandemie. La numai câteva luni de la investire, a fost de acord să ne răspundă la câteva întrebări legate nu numai de planurile imediate, ci și de strategia de produs care va ghida brandul din Mladá Boleslav către un inevitabil viitor pur electric.

Quattroruote: Škoda a lansat deja primul său vehicul electric, Enyaq. Puteți cataloga drept naturală cererea de electrice de pe piață?

Thomas Schäfer: Cred că da, din două motive. În primul rând, în zilele noastre peste tot sunt discounturi de la guverne, care au permis vehiculelor electrice să atingă masa critică. Apoi, Covid-19 i-a determinat pe mulți să privească viața și lumea diferit. Idei precum sustenabilitate și importanța de a proteja natura au ajuns în prim-plan. Ieșim din era motoarelor cu combustie, iar tranziția va fi rapidă.

Q.R.: Cât timp vor mai fi necesare stimulente financiare pentru a sprijini vehiculele electrice?

T.S.: Cel puțin 5 ani, dacă nu chiar mai mult, pentru a crea un consens între piață, tehnologie și ofertă. În acest timp, motoarele cu combustie vor deveni tot mai scumpe, pentru că noile norme Euro 7 vor fi mult mai greu de atins. Va veni un moment în care costul bateriilor va coborî decisiv, iar dezvoltarea motoarelor termice nu va mai fi rentabilă. Iar atunci când cele două fenomene se vor intersecta, nimeni nu se va mai uita în urmă.

Q.R.: Șeful Volvo, Håkan Samuelsson, propune o rețetă pentru a opri discounturile guvernamentale mai repede – interzicerea vânzării mașinilor cu motoare termice. Sunteți de acord?

T.S.: Nu în întregime. Sigur, această decizie ar accelera procesul de „decarbonizare“, dar există o mulțime de oameni care nu își vor permite să suporte financiar saltul tehnologic. Este nevoie de timp pentru a dezvolta infrastructuri și ecosisteme, o astfel de schimbare nu se poate face peste noapte. Cu siguranță, în curând vom vedea cum dispar și ultimele avantaje fiscale pe care unele state le-au acordat dieselului.

skoda-enyaq-iv-sportline-1-autoexpert.ro

Q.R.: Ați vorbit despre ecosistem. În opinia dumneavoastră, vor fi dispuse guvernele să suporte o parte din costurile indispensabile pentru a pune bazele unei rețele de încărcare adecvate?

T.S.: Din punct de vedere tehnic, vor trebui s-o facă, dar problema infrastructurii va trebui rezolvată printr-un efort combinat între industrie și politică. Este dificil să facem previziuni, când suntem la începutul unei noi ere. Totuși, Mandela spunea că totul pare imposibil până când nu încearcăm să facem ceva.

Q.R.: Ce părere aveți despre anunțurile tot mai dese ale guvernelor privind oprirea vânzărilor de mașini cu motoare termice?

T.S.: Sunt necesare, pentru că transmit un mesaj. Îl va înțelege toată lumea? Nu. Dar ăsta e un fapt perfect normal într-o tranziție atât de importantă. Publicul trebuie să fie convins. Dacă ne uităm în urmă, chiar și împăratul german era convins că mașinile nu vor înlocui niciodată caii și totuși s-a întâmplat.

Q.R.: Cum va suna sloganul „Simply Clever“ în era electrică?

T.S.: De la venirea mea, tot discutăm despre asta. Nu totul se rezumă la a pune o racletă de gheață în torpedou. E un proces complex, care, de exemplu, va fi legat de serviciile digitale și va avea drept scop obținerea unor soluții de încărcare și călătorie optime, necunoscute de mulți. Apoi, vom avea micile noastre tușe practice, ca, de exemplu, cablul de încărcare dotat cu un ghidaj care să-l mențină permanent curat.

Q.R.: Verii din Wolfsburg au lansat ID.3. Aveți în plan și o versiune Škoda corespondentă?

T.S.: Momentan, nu. Avem un plan valid pentru următorii 10 ani, pe care îl retușăm ușor, în funcție de indicatorii veniți de pe piața europeană. Pot spune că ne vom concentra pe modele electrice mai mici decât Enyaq, ca și pe înlocuirea Octaviei, în 2023–2024.

Q.R.: Motorina este foarte importantă pentru Škoda. Vor rămâne motoarele diesel în gama cehilor mai mult decât în ale celorlalte mărci din grup?

T.S.: Bună întrebare! Dieselul părăsește segmentele mici. L-am scos și de pe Fabia și nimeni nu s-a plâns. Dar va rămâne o alternativă în alte segmente în următorii 10 ani, pentru că cererea există. După aceea, va avea loc o scădere puternică a cererii și nu va mai fi important pentru marca noastră.

Q.R.: Odată cu începerea producției lui Enyaq, veți avea 4 SUV-uri în gamă. Vă considerați specialiști în SUV-uri?

T.S.: Gama noastră include toate tipurile de autoturisme. Sigur, SUV-urile sunt esențiale azi – pregătim inclusiv unul care va fi produs în India și vândut pe piețele emergente.

Thomas Schäfer Skoda Fabia

Q.R.: Ce așteptări aveți de la noua Fabia?

T.S.: Suntem nerăbdători, este un model fundamental, care reprezintă pentru mulți poarta de intrare în lumea Škoda. Până în 2022 va veni și versiunea break, care, în acest segment, e o raritate. Pe de altă parte, noua Fabia va aduce schimbări și în politica de producție. În februarie 2021, de exemplu, liniile de producție mergeau la 118% din capacitate. Așa că ne străduim să reorganizăm resursele pentru a îmbunătăți eficiența. De exemplu, am mutat modelul Superb în uzina din Slovacia, eliberând o capacitate de 160.000 de unități anual pentru alte game.

Q.R.: Apropo de Superb. Dacă VW nu va mai produce Passat, vor dispărea sedanurile definitiv?

T.S.: Nu. Probabil că vor fi construite pentru totdeauna. Este un segment aflat sub presiune în ultimii 2 ani, iar mulți producători l-au abandonat deja. Dar rămâne profitabil pentru noi. Trebuie să vedem ce se va întâmpla după 2030. În lumea auto va exista și o redefinire a formelor caroseriilor – nu mai suntem în anii ’70–’80, când sedanurile erau un simbol al prestigiului. În zilele noastre, această noțiune este mai bine oglindită în aspectul SUV-urilor și crossover-urilor, având în vedere spațiul oferit de aceste modele.

Q.R.: Repoziționarea Fabiei mai sus în gamă va lăsa loc unui model mai mic, poate unei versiuni electrice a lui Citigo?

T.S.: Citigo a fost un model foarte reușit și continuă să fie produs și în 2021, chiar dacă nu mai putem accepta comenzi din cauza limitelor de producție despre care v-am povestit. Acestea fiind spuse, cred că e necesar să avem un model entry-level, poate chiar electric, care să fie poziționat între Citigo și Enyaq.

Noua Skoda CITIGOe Thomas Schäfer

Q.R.: Ați condus afacerea VW în Africa. Aveți planuri de extindere pentru Škoda pe piețele emergente?

T.S.: Cu siguranță, da! Trebuie să stăm cu ochii pe piețele mature și să explorăm potențialul celor noi. În universul VW, Škoda a primit rolul de a se ocupa de nordul Africii, India și Rusia. Atenție însă! Nu vrem să fim considerați marca ieftină din Grup.

Q.R.: Deseori se vorbește despre 2030 ca fiind un moment cathartic. După acel prag, companiile vor mai avea nevoie de atâtea modele în gamă?

Thomas Schäfer: Eu nu cred asta. Modelele tradiționale vor tot apărea până în 2030, apoi vom vedea o lume nouă. Vor supraviețui toți constructorii? Nu sunt sigur, dar nimeni nu e foarte îngrijorat. Cred că în a doua jumătate a deceniului vom ști mai bine ce se va întâmpla în continuare. Până atunci, e ca și cum ai citi în globul de cristal.

Q.R.: Tranziția pe care o descrieți va duce la pierderea locurilor de muncă?

Thomas Schäfer: Da, chiar dacă mai mult în producția de componente decât în cea de asamblare a autoturismelor, pentru că schimbarea de paradigmă tehnologică va revoluționa domeniile motoarelor și transmisiilor. Pe de altă parte, va crește cererea de noi profesii.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Nikola Motor

Nikola, aproape de faliment

Despărțirea de Iveco, cu care avea un parteneriat, pare să fi fost doar un pas în declinul Nikola Corporation. Acum, producătorul de

Scroll to Top