Sezonul estival se apropie cu pasi repezi, iar pregatirea masinii pentru concediu este esentiala pentru a evita situatiile neplacute in momentele cand doriti sa va bucurati de timpul liber. Nu uitati sa va inarmati cu rabdare si sa aveti in masina si vesta reflectorizanta, triunghiul reflectorizant, extinctorul si trusa medicala de prim ajutor.
Iata cateva aspecte care trebuie verificate si ajustate, daca este cazul:
- Nivelul uleiului. Este foarte important ca uleiul sa fi fost schimbat la timp si nivelul acestuia sa fie in limitele specificate pe joja de ulei. In caz contrar, completati pana la nivelul maxim. Pentru a realiza o citire cat mai exacta este necesar ca masina sa fie stationata pe o suprafata plana si motorul sa fie rece.
In cazul in care distanta parcursa in timpul concediului ar determina depasirea cu mai mult de 500 km a limitei de rulaj solicitata de catre constructor pentru efectuarea reviziei, este bine sa realizati operatiunea de mentenanta inainte de plecare. Luati cu dumneavoastra un flacon de ulei pentru eventuale completari.
- Nivelul lichidelor. Verificati nivelul lichidelor de racire, de frana, de servodirectie (daca este cazul) si cel al spalatorului de parbriz. Din cauza temperaturilor ridicate din aceasta perioada, sistemul de racire al masinii este solicitat foarte mult. Daca este necesar, completati cu apa distilata la nivelul recomandat. De asemenea, pastrarea nivelului celorlalte lichide la cotele recomandate este foarte importanta pentru siguranta si confortul deplasarii. Completati numai cu lichide care respecta specificatiile indicate de producator.
Utilizati solutie speciala de vara pentru completare in vasul spalator de parbriz, aceasta ajutand la indepartarea insectelor de pe parbriz si prevenind zgarierea si matuirea acestuia.
- Sistemul de franare. Pentru a evita surprizele neplacute, este recomandat sa realizati o verificare a sistemului de franare si a suspensiilor intr-un service autorizat. In cazul in care masina dumneavoastra este echipata cu jante din aliaj puteti verifica usor grosimea placutelor. Asigurati-va ca acestea sa aiba cel putin 5 mm grosime a stratului de frictiune.
Este bine sa realizati si o proba a capacitatii de franare. Aceasta ar trebui sa se realizeze pe un drum asfaltat uniform, prin franare constanta de la o viteza de 60 km/h. Daca oprirea se face repede si fara devieri de la traiectorie, atunci sistemul functioneaza corect. Daca apar zgomote de frecare metalica sau trepidatii in directie, atunci inseamna ca trebuie sa apelati la un service specializat.
- Presiunea in pneuri. Acesta este un alt factor important pentru comportamentul autoturismului si siguranta rutiera. Asigurati-va ca presiunea sa fie cea indicata de producatorul masinii dumneavoastra, valorile fiind precizate in manualul de utilizare. Astfel, evitati uzura prematura a anvelopelor si consumul suplimentar de combustibil. De asemenea, anvelopele trebuie sa fie adecvate anotimpului, sa nu fie uzate si sa nu aiba taieturi.
In cazul in care sesizati o uzura neuniforma a anvelopelor, este indicat sa realizati o verificare a geometriei directiei intr-un service specializat. O geometrie deficitara a trenului de rulare va determina dificultati in mentinerea traiectoriei autovehiculului si va influenta negativ stabilitatea in cazul franarii de urgenta.
- Roata de rezerva. In cazul in care autoturismul este dotat cu roata de rezerva, verificati starea acesteia si reglati presiunea daca se impune. Nu uitati de cric si cheie roti. Este indicat sa aveti in masina o pompa de aer sau un compresor electric si o lanterna.
- Sistemul de iluminare. Asigurati-va ca toate becurile masinii functioneaza. In caz contrar, nu plecati la drum fara sa rezolvati problema. Recomandarea este sa aveti si becuri de rezerva pentru drum.
- Sistemul de climatizare. Verificati functionarea corecta a instalatiei de aer conditionat. Daca este necesar, faceti o vizita in service pentru verificarea si completarea nivelului agentului de racire si inlocuirea filtrului de polen. Este bine sa luati in considerare si realizarea unui tratament antiseptic al instalatiei de climatizare.
- Stergatoarele de parbriz. Verificati starea lamelelor de cauciuc si buna functionare a angrenajelor. Inlocuiti sau remediati, daca este cazul.
- Subansamblele de cauciuc. Inspectati cu atentie furtunele si curelele auxiliare. Acestea nu trebuie sa prezinte semne de imbatranire, fisuri sau crapaturi. Daca observati nereguli, realizati o verificare in service si inlocuiti piesele uzate.
Anotimpul estival isi intra treptat in drepturi, perioada de concedii se apropie cu pasi repezi, iar masina personala reprezinta o alternativa de transport extrem de interesanta. In cazul in care masina dumneavoastra va va insoti in cursul concediului este bine sa fie pregatita. Iata cateva aspecte care trebuiesc verificate si ajustate, daca este cazul:
- Nivelul uleiului. Este foarte important ca uleiul sa fi fost schimbat la timp si nivelul acestuia sa fie in limitele specificate pe joja de ulei. In caz contrar, completati pana la nivelul maxim. Pentru a realiza o citire cat mai exacta este necesar ca masina sa fie stationata pe o suprafata plana si motorul sa fie rece.
In cazul in care distanta parcursa in timpul concediului ar determina depasirea cu mai mult de 500 km a limitei de rulaj solicitata de catre constructor pentru efectuarea reviziei, este bine sa realizati operatiunea de mentenanta inainte de plecare. Luati cu dumneavoastra un flacon de ulei pentru eventuale completari.
- Nivelul lichidelor. Verificati nivelul lichidelor de racire, de frana, de servodirectie (daca este cazul) si cel al spalatorului de parbriz. Din cauza temperaturilor ridicate din aceasta perioada, sistemul de racire al masinii este solicitat foarte mult. Daca este necesar, completati cu apa distilata la nivelul recomandat. De asemenea, pastrarea nivelului celorlalte lichide la cotele recomandate este foarte importanta pentru siguranta si confortul deplasarii. Completati numai cu lichide care respecta specificatiile indicate de producator.
Utilizati solutie speciala de vara pentru completare in vasul spalator de parbriz, aceasta ajutand la indepartarea insectelor de pe parbriz si prevenind zgarierea si matuirea acestuia.
- Sistemul de franare. Pentru a evita surprizele neplacute, este recomandat sa realizati o verificare a sistemului de franare si a suspensiilor intr-un service autorizat. In cazul in care masina dumneavoastra este echipata cu jante din aliaj puteti verifica usor grosimea placutelor. Asigurati-va ca acestea sa aiba cel putin 5 mm grosime a stratului de frictiune.
Este bine sa realizati si o proba a capacitatii de franare. Aceasta ar trebui sa se realizeze pe un drum asfaltat uniform, prin franare constanta de la o viteza de 60 km/h. Daca oprirea se face repede si fara devieri de la traiectorie, atunci sistemul functioneaza corect. Daca apar zgomote de frecare metalica sau trepidatii in directie, atunci inseamna ca trebuie sa apelati la un service specializat.
- Presiunea in pneuri. Acesta este un alt factor important pentru comportamentul autoturismului si siguranta rutiera. Asigurati-va ca presiunea sa fie cea indicata de producatorul masinii dumneavoastra, valorile fiind precizate in manualul de utilizare. Astfel, evitati uzura prematura a anvelopelor si consumul suplimentar de combustibil. De asemenea, anvelopele trebuie sa fie adecvate anotimpului, sa nu fie uzate si sa nu aiba taieturi.
In cazul in care sesizati o uzura neuniforma a anvelopelor, este indicat sa realizati o verificare a geometriei directiei intr-un service specializat. O geometrie deficitara a trenului de rulare va determina dificultati in mentinerea traiectoriei autovehiculului si va influenta negativ stabilitatea in cazul franarii de urgenta.
- Roata de rezerva. In cazul in care autoturismul este dotat cu roata de rezerva, verificati starea acesteia si reglati presiunea daca se impune. Nu uitati de cric si cheie roti. Este indicat sa aveti in masina o pompa de aer sau un compresor electric si o lanterna.
- Sistemul de iluminare. Asigurati-va ca toate becurile masinii functioneaza. In caz contrar, nu plecati la drum fara sa rezolvati problema. Recomandarea este sa aveti si becuri de rezerva pentru drum.
- Sistemul de climatizare. Verificati functionarea corecta a instalatiei de aer conditionat. Daca este necesar, faceti o vizita in service pentru verificarea si completarea nivelului agentului de racire si inlocuirea filtrului de polen. Este bine sa luati in considerare si realizarea unui tratament antiseptic al instalatiei de climatizare.
- Stergatoarele de parbriz. Verificati starea lamelelor de cauciuc si buna functionare a angrenajelor. Inlocuiti sau remediati, daca este cazul.
- Subansamblele de cauciuc. Inspectati cu atentie furtunele si curelele auxiliare. Acestea nu trebuie sa prezinte semne de imbatranire, fisuri sau crapaturi. Daca observati nereguli, realizati o verificare in service si inlocuiti piesele uzate.
Consumul de combustibil Pretul combustibililor a atins niveluri record in ultima perioada, motiv pentru care deplasarea cu masina poate deveni cu adevarat costisitoare. Este recomandata folosirea moderata a acceleratiei si evitarea supraincarcarii autoturismului. De asemenea, este indicata utilizarea sistemului cruise control (pilot automat), daca automobilul este echipat cu acest dispozitiv, intrucat va fi pastrat un regim constant de turatie a motorului. Sunt momente, precum traficul aglomerat din marile orase, sau pe sosele virajate, cand e mai bine sa nu folositi sistemul cruise control, pentru ca va mari consumul.
Pastrati spatiu suficient fata de masina in spatele careia rulati, folositi, pe cat posibil, frana de motor, si incercati sa anticipati cat mai mult situatiile de trafic. In masura posibilitatilor, incercati sa nu sofati agresiv sau cu viteza mare. In medie, pentru fiecare 25 de kilometri pe ora in plus, consumul va creste cu pana la 20%. Pe langa economia de combustibil, pastrarea vitezei in limitele legale si un stil de condus relaxat va vor ajuta sa evitati amenzile si accidentele rutiere.
In cazul in care circulati pe autostrada este mai avantajos, din punctul de vedere al economiei de combustibil, sa porniti sistemul de climatizare decat sa deschideti geamuri. Aceasta intrucat un geam deschis la viteza mare va produce nu numai zgomot in habitaclu, ci si o modificare a coeficientului aerodinamic si, implicit, consum mai mare.
Siguranta pasagerilor Avand in vedere riscul existent la fiecare deplasare cu masina, este imperativa folosirea centurii de siguranta de catre toti pasagerii. De asemenea, este absolut necesara utilizarea unor scaune speciale pentru copii. Pentru confortul si siguranta acestora, folositi scaune potrivite cu varsta copilului si adaptabile la bancheta din spate a masinii dumneavoastra. Pentru nou-nascuti este necesar un scaun special, cu plasa de protectie si care sa fie asezat cu spatele la sensul de mers.
Gradul de oboseala Este indicat sa faceti pauze pentru relaxare la fiecare 3 ore, durata lor trebuind sa fie de cel putin 10 minute. Evitati insa stationarile pe banda de urgenta a autostrazii sau pe marginea neamenajata a drumurilor nationale, pentru ca pot fi foarte periculoase. Ar fi ideal daca aceste opriri ar include vizitarea unei atractii locale de pe traseu.
In ceea ce priveste documentele, verificati existenta urmatoarelor:
- certificatul de inmatriculare si cartea de service a masinii (pentru cazurile de solicitare a garantiei)
- asigurarea RCA care sa includa si cartea verde sau asigurare separata pentru tarile in care nu este valabila cartea verde, precum si asigurarea CASCO (daca este cazul). De asemenea, este indicat sa aveti si un formular pentru constatare amiabila.
- rovigneta si chitanta cu care a fost achitata. In cazul in care parasiti tara, va rog sa tineti cont de faptul ca exista posibilitatea ca vignetele pentru autostrada sa nu fie considerate valide, daca nu sunt lipite in locurile indicate.
- in cazul in care masina face obiectul unui contract de leasing, este necesara imputernicire scrisa din partea societatii de leasing, pentru a putea calatori in afara tarii.
- daca masina este inmatriculata pe persoana juridica, este necesara imputernicire din partea companiei, in care sa se precizeze numarul de inmatriculare al autovehiculului, precum si traseul pe care se circula sau cel putin tarile tranzitate.