În condiţii de iarnă, distanţa între vehicule şi modalitatea de frânare sunt diferite, astfel că stilul de condus al fiecărui șofer trebuie adaptat la condițiile dificile de trafic, vizibilitate și aderență. Așadar, cum conduci iarna? TOP 10 sfaturi utile.
1. Frânează din timp și păstrează distanța
Iarna, fii atent la drum şi păstrează o distanţă mai mare între tine şi celelalte maşini. Pentru o mai mare siguranţă, în condiţii de iarnă, experţii recomandă să măreşti această distanţă de 3,5 ori. Pentru a evita pierderea controlului pe drumurile alunecoase, atunci când iei virajele încetineşte în linie dreaptă, înainte de viraj. Menţine o viteză scăzută şi constantă în curbă, pentru a nu pierde controlul maşinii. Nu frâna. Aşteaptă până când ieşi din viraj pentru a accelera din nou.
2. Ce să faci pentru a evita derapajele
Pentru a evita derapajul la demarajul pe zăpadă, acceleraţi progresiv. Pentru a prelua controlul atunci când derapează roţile din faţă, încetineşti ridicând piciorul de pe acceleraţie. Dacă este necesar, apeşi uşor pe frână fără să blochezi roţile. Dacă pierzi controlul roţilor din spate (dar ai în continuare controlul roţilor din faţă), la o maşină cu tracţiune pe faţă, accelerezi uşor pentru a recăpăta controlul. În cazul maşinilor cu tracţiune pe spate, ridici uşor piciorul de pe acceleraţie până când simţi că roţile din spate şi-au recăpătat controlul. Apoi, accelerezi uşor pentru a menţine viteza. În niciun caz nu ar trebui să frânezi, acest lucru determină dezechilibrul axei spate.
3. Nu dezactiva sisteme de siguranță
Sistemele de siguranță activă sunt extrem de utile pe timp de iarnă, astfel că dezactivarea lor, la mașinile la care este tehnic posibil, este total nerecomandată. Sistemul de frânare anti-blocare (ABS) te ajută să opreşti maşina în condiţii de siguranţă, fără riscul de a bloca roţile şi a pierde controlul. Sistemul de control al tracţiunii (TCS) te ajută să previi patinarea roţilor pe suprafeţele alunecoase, iar sistemul electronic de control al stabilităţii (ESC) să reduci la minim patinarea roţilor.
5. Alege anvelopele de iarnă potrivite
Prin echiparea cu anvelopele de iarnă potrivite, se reduce distanţa de frânare: cu 31 m la anvelopele de iarnă, comparativ cu frânarea cu anvelope de vară, pe zăpadă. Lamelele cu care sunt prevăzute anvelopele de iarnă acţionează ca nişte „gheare” care se înfig în zăpadă, tracţiunea fiind astfel îmbunătăţită. Contrar opiniei generale, anvelopele de iarnă nu se uzează mai repede decât anvelopele de vară. Acest lucru vă permite să montaţi din timp anvelopele de iarnă, astfel încât să nu fiţi luat prin surprindere de vremea rea.
6. Planifică-ţi drumul!
Prognoza meteo şi starea drumului te pot ajuta să eviţi situaţiile periculoase şi să reduci durata călătoriei. Rămâi informat şi poţi evita să te afli în situaţia de a frâna brusc pe suprafeţele alunecoase.
7. Pregăteşte-ţi maşina pentru orice situaţie!
Fii sigur că ai maşina echipată pentru iarnă cu trusa de prim ajutor, lanţuri, roata de rezervă umflată şi haine călduroase. Nu uita să ai la tine triunghiul reflectorizant şi o vestă fluorescentă.
8. Verifică-ţi maşina!
Rezervorul cu lichid pentru curăţarea geamurilor trebuie să fie plin, bateria încărcată şi uleiul potrivit pentru motorul tău. Asigură-te că instalaţia de dezaburire şi sistemul de încălzire funcţionează.
9. Verifică presiunea anvelopelor!
Anvelopele pierd presiune la scăderea temperaturii. Verifică presiunea roţilor după primul îngheţ şi apoi lunar, pe toată perioada iernii. Dacă nu eşti sigur, mergi cu maşina la un service autorizat.
10. Montare şi demontare anvelope
Este important ca montarea, demontarea şi echilibrarea anvelopelor să fie realizate de persoane calificate. Acestea dispun de echipamentele şi tehnicile adecvate pentru realizarea acestor operaţiuni. Care sunt avantajele cauciucurilor de iarnă? Anvelopele de iarnă conţin un amestec de cauciuc cu silica care menţine flexibilitatea anvelopei în timpul iernii. Este important ca atunci când temperaturile scad, anvelopele să rămână flexibile, astfel reducând semnificativ distanţa de frânare şi sporind aderenţa.