Mulți spun că Toyota a rămas în urmă cu dezvoltarea sistemelor de propulsie electrică. Situația e, însă, mai complexă și ”atârnă” în favoarea japonezilor. Acum, fără să se grăbească, au terminat de dezvoltat arhitectura pe 800 V.
Toyota nu doarme. Să spui că giganul nipon a pierdut startul în cea mai importantă cursă a secolului, cea a vehiculelor electrice, e o nebunie. E drept, Toyota nu are în oferta din Europa decât bZ4X, iar Lexus are doar SUV-ul mic UX Electric. E drept, mai e și Mirai, cu pilă de combustie. Și nu e un secret că japonezii nu au agreat niciodată trecerea urgentă la electric. Și-au motivat întârzierea prin faptul că, dintr-o baterie de electrică, poți face zeci de baterii pentru hibride.
Pe bună dreptate: dacă ne raportăm la o baterie medie, de 60 kWh, deducem printr-o simplă împărțire că putem face, în locul ei, 46 de baterii pentru Corolla hibrid. Oricum, Toyota nu s-a grăbit să scoată pe piață electrice ca ceilalți producători, pentru că, oricum, nivelul de CO2 la nivel de gamă este scăzut, datorită sistemelor de propulsie hibrid și pe pile de combustie. Au preferat, în schimb, să dezvolte tehnologia în tihnă. Vom vedea cât de bine le-a ieșit când va veni bZ4X la test.
Toyota dezvoltă serios propulsia electrică
Însă nu te poți opune curentului, așa că Toyota lucrează, la fel ca toți ceilalți producători, la sisteme pur electrice. Într-o plimbare prin Barcelona la bordul viitorului Lexus RZ 450e, alături de inginerul șef Takashi Watanabe de la Lexus, publicația Green Cars Reports a aflat câteva detalii legate de viitorul electric al mărcii.
Astfel, japonezul a recunoscut că, pentru a atinge neutralitatea emisiilor de carbon, e necesară adoptarea propulsiei pur electrice. De asemenea, trebuie utilizată energie regenerabilă. Dar există o condiție. Bateria trebuie să fie cât mai mică pentru a atinge repede aceste obiective. Deci eficiența ar trebui să crească.
Arhitectura pe 800 V, de la 100 kWh în sus
Tot el a recunoscut că Toyota a definitivat lucrul la o arhitectură pe 800 V. Aceasta nu va fi disponibilă pe niciunul dintre modelele aflate ”pe țeavă”. Atât bZ4X, cât și RZ 450e vor avea arhitectură pe 400 V. Motivul: doar bateriile mai mari justifică acest gen de arhitectură, care permite încărcarea mai rapidă. Inginerul consideră că granița dintre 400 V și 800 V este în jurul bateriilor de 100 kWh. Adică ar fi cinstit să considerăm că modelele cu baterii mai mari de 100 kWh vor primi arhitectura mai avansată.