Fiecare automobilist, după câţiva ani de practică la volan, adună în propria maşină sumedenie de accesorii, piese de schimb şi consumabile pe care le consideră absolut necesare în caz de nevoie. Pe multe dintre acestea le-a folosit poate o singură dată, iar pe altele niciodată.
Deşi nu suntem adepţii încărcării maşinii cu tot felul de piese, materiale consumabile şi accesorii care se dovedesc în cea mai mare parte a timpului inutile, trebuie să admitem că o parte dintre acestea ne pot ajuta să ieşim dintr-o situaţie problematică, mai ales atunci când se întâmplă să ne găsim în afara localităţilor, pe drumuri mai puţin umblate sau în condiţii meteo nu tocmai favorabile (noapte, ploaie, ceaţă etc.).
În ţara noastră, regulamentul de aplicare a noului cod rutier, prevede obligativitatea pentru conducătorii de automobile de a avea în maşină o trusă medicală de prim ajutor, două triunghiuri reflectorizante şi un stingător de incendiu omologate de RAR şi Poliţia Rutieră. Nerespectarea acestei prevederi este considerată contravenţie şi poate fi sancţionată cu avertisment sau amendă.
În multe ţări europene (menţionăm aici doar Germania, Belgia, Italia, Spania) regulile de circulaţie rutieră obligă pe automobilişti să deţină la bord mai multe accesorii pentru a le folosi în situaţii de urgenţă (pană de cauciuc, imobilizarea maşinii etc.).
Astfel,specialiştii în securitate rutieră recomandă automobiliştilor, pe lângă cele trei accesorii obligatorii prin lege, să aibă la bord şi următoarele:
-o lanternă cu baterii electrice. Aceasta se dovedeşte foarte necesară pe timp de noapte dacă trebuie iluminată roata ce trebuie înlocuită sau dacă veţi căuta un loc de staţionare sau un drum de acces lăuntric, neiluminat;
-o pereche de mănuşi de protecţie care vă pot proteja mâinile şi pot ţine de cald pe timpul intervenţiei la maşină dacă afară este frig;
-o vestă de semnalizare de culoare galbenă prevăzută cu benzi reflectorizante care pot fi vizibile de la o distanţă de cel puţin 300 metri. Este asemănătoare cu cele purtate de lucrătorii Poliţiei rutiere sau de la administraţia drumurilor. Specialiştii consideră că această vestă poate fi utilă oricărei persoane care coboară din maşină în caz de necesitate, mai ales dacă se află pe o autostradă sau drum naţional de mare circulaţie. Specialiştii francezi recomandă această vestă arătând că durata medie de viaţă a unei persoane ce coboară noaptea dintr-o maşină pe autostradă (dacă nu este echipată cu vestă) este de numai 20 minute;
-un cablu de remorcare despre a cărui utilitate nu mai este cazul să vorbim;
-un set de cabluri de pornire. Dacă vă va lăsa bateria de acumulatori pe neaşteptate numai împrumutând curent de la altă maşină veţi putea pleca mai departe;
-un spray de umflare rapidă a anvelopei;
-un set de becuri de rezervă şi un set de siguranţe electrice.
Trusa poate fi dispusă într-o cutie separată, din plastic sau din carton. Ne-am interesat pentru dvs. asupra preţurilor de cost în marile magazine care au raioane de piese şi accesorii auto (Metro, Selgros, Cora, Carrefour etc.) precum şi în magazinele benzinăriilor. Funcţie de magazinele de unde aţi cumpărat accesoriile respective, costul total al trusei de securitate menţionate este cuprins între 220-300 lei. Comparativ, în Franţa, o astfel de trusă, care cuprinde accesoriile menţionate mai sus (mai puţin cablurile de remorcare şi de pornire) costă în jur de 100 de euro.