În anul 2010 până în decembrie, transportatorii rutieri au înregistrat o creştere a preţului la carburanţi (motorină) în România cu cca 30%, în baza diferitelor justificări mai mult sau mai puțin plauzibile.
Anul 2011, a început cu aplicarea calendarului de majorare a accizelor carburanților – acciza la benzina a ajuns la pragul minim din UE de 359 Euro/1000 litri, încheind perioada de tranziție de 4 ani, iar acciza la motorină majorată la 302,51 Euro/1000 litri își urmează calendarul până la 01.01.2013 când trebuie să atingă un minim de 330 Euro/100 litri.
La începutul acestui an, pentru prima dată și publicul larg și media au început să realizeze că în România, țară cu resurse naturale și cu port maritim, prețul carburantului fără taxe este mai mare decât în alte țări europene care nu dispun nici de resurse proprii și nici de acces maritim.
Astfel, am constatat că în 2011 în România prețul de referință final în euro al celei mai ieftine motorine este 1,179 Euro/litru conform prețurilor de referință, accizelor și TVA valabil în ianuarie 2011, iar fără accize și TVA prețul este de 0,64 euro/litru. În Austria prețul de referință este 1,225 Euro/litru, din care acciza este 0,37 euro/litru, iar TVA de 20% reprezintă 0,204 Euro/litru, prețul fără taxe fiind, conform Ministerului Economiei din Austria, de 0,585 Euro/litru, diferența reprezentând marja industriei.
În Germania, conform asociației petroliștilor, prețul de referință este 1,25 Euro/litru, cu o acciză de 0,47 euro/litru, cu o valoare de 0,458 Euro/litru și cu o marjă de 0,125 euro/litru pentru industrie.
România are un PIB/locuitor de 7390 USD, situată pe locul 67 într-un clasament global (din 182 țări), următoare țară din UE fiind Polonia, aflată în același clasament pe locul 50 cu 11520 USD. În clasamentul parității puterii de cumpărare, România coboară pe locul 70, iar Polonia urcă pe locul 44.
Având în vedere aceste situaţie, UNTRR solicită Guvernului României să dispună toate măsurile necesare pentru:
1. Stoparea creşterii necontrolate a preţurilor la motorină,
2. Asigurarea funcţionării libere a pieţei carburanţilor,
3. Asigurarea transparenţei structurii preţurilor carburanţilor,
4.Returnarea către transportatorii rutieri a accizei aferente transporturilor rutiere comerciale.
Reamintim că în România în 2009, s-a înregistrat conform datelor oficiale, un consum de:
Benzina 1.632 mii tone (densitate 0,77) >>> 2.119.480.000 litri (2,11 miliarde litri)
Motorina 4.060 mii tone (densitate 0,84) >>> 4.833.000.000 litri (4,83 miliarde litri)