UPDATE: Uzina Ford din Craiova, cumpărată de Ford Otosan din Turcia

Ford Craiova – posibil record de producție în 2020

Uzina Ford din Craiova va fi preluată de compania mixtă Ford Otosan din Turcia. Tranzacția are o valoare de 575 de milioane de euro. Iată cine este nou proprietar.

Ford Otosan, cel mai mare producător de vehicule comerciale din Europa, va prelua proprietatea asupra fabricii de la Craiova și a activității de producție din România, proces condiționat de aprobările autorităților relevante și ca urmare a consultărilor. Suma plătită pentru uzină este de 575 mil. euro, la care se adaugă o plată condiționată de 140 mil. euro care va fi accesată în funcție de îndeplinirea condițiilor contractuale.

În acest context, Ford confirmă astăzi transferul proprietății fabricii din Craiova către partenerul său strategic Ford Otosan, proces condiționat de aprobările autorităților relevante și ca urmare a consultărilor.

Ford a anunțat, tot astăzi, că modelul Puma, care în 2021 a fost cel mai bine vândut autoturism Ford din Europa, va primi din 2024 o versiune complet electrică, ce se va fabrica la uzina din Craiova.

Anul trecut, Ford a confirmat că începând cu 2023 la Craiova se va produce un nou vehicul utilitar ușor, care din 2024 va exista și în varianta complet electrică. Astăzi, compania anunță că acest vehicul va fi viitoarea generație Transit Courier. În plus, un vehicul multifuncțional compact – Tourneo Courier – urmează, de asemenea, să fie produs la Craiova din 2023, cu o versiune complet electrică ce urmează a fi lansată în producție în 2024.

„Anunțul de astăzi susține viziunea Ford cu privire la extinderea gamei noastre de autoturisme, fabrica din Craiova jucând un rol cheie inclusiv pentru planurile noastre solide în dezvoltarea vehiculelor comerciale (Ford Pro) și a celor electrice (Model e) în Europa”, a declarat Stuart Rowley, președintele Ford Europa.

Viitoarea generație Transit Courier și Tourneo Courier este proiectată și dezvoltată de Ford Otosan, joint venture – ul cu Ford, în care Ford și Koç Holding sunt acționari majoritari.

Prin transferul proprietății, fabrica de la Craiova va beneficia de o rețea largă de competențe și de transfer de know-how prin experiența vastă a echipei Ford Otosan în proiectarea, dezvoltarea și construirea de vehicule comerciale și electrice.

Experiența în ceea ce privește sistemele de propulsie electrice, obținută de Ford Otosan prin fabricarea la Kocaeli (Turcia) a modelului E-Transit din segmentul de două tone, care va fi pus la vânzare în acest trimestru și a versiunii complet electrice a următoarei generații Transit Custom, la vânzare din 2023, va fi utilizată pentru a asigura cea mai bună tranziție posibilă către viitorul electric al fabricii de la Craiova.

Faptul ca Ford Otosan va fi noul proprietar al fabricii din Craiova va ajuta transferul de know-how, prin integrarea pe verticală a tehnologiilor electrice și va avea un efect extins și eficient din punct de vedere al costurilor la nivelul rețelei de furnizori.

Ford mai anunță că producția SUV-ului de clasă mică Ford EcoSport se va încheia până la finalul acestui an, deoarece fabrica de la Craiova se va concentra tot mai mult pe un viitor construit pe producția de vehicule comerciale și electrice.

Ford Otosan, parte a gigantului turc Koc

Este interesant de observat că suma cu care compania turcă a cumpărat uzina din craiova este de zece ori mai mare decât cea cu care americanii au cumpărat fosta fabrică Daewoo de la statul român (57 mil. euro). E drept că din datele companiei reiese că Ford a investit la Craiova peste 1,5 miliarde de euro din 2008 până astăzi.

Pe lângă valoarea de achiziție cu care Ford Otosan a cumpărat o uzină cu tehnologie modernă, circa 6.000 de angajați și o capacitate de producție de 250.000 de unități/an, tranzacția implică și o așa-numită plată condiționată în valoare de 140 mil. euro. Aceasta din urmă va putea fi accesată doar dacă sunt îndepliniți termeni din contract precum volumul producției și comercializarea vehiculelor asamblate.

Noul proprietar al uzinei de la Craiova, compania turcă Ford Otosan este deținută în coproprietate de Ford Motor Company (41%) și Koç Holding (41%), restul de 18% fiind acțiuni plasate pe bursa de la Istanbul.

Dacă despre Ford Motor Co. știm ce reprezintă, grupul turc care Koç este o necunoscută pentru mulți. Asta în ciuda faptului că este singura entitate turcă prezentă în Fortune Global 500.

În industria auto, holdingul Koç este liderul incontestabil al Turciei. Companiile din grup dețin 24% din piața auto turcă, 45% din producția de vehicule și 43% din exporturi.

Compania Ford Otosan deține trei uzine în Turcia, două la Kocaeli și una la Eskişehir, cu o producție totală de 455.000 de vehicule. Uzina din România devine astfel cea de-a patra facilitate de producție adăugând 250.000 de unități.

De asemenea, firma are centre de cercetare și dezvoltare (R&D) la Istanbul, Kocaeli, Eskişehir și Ankara, în acestea activând circa 1.500 de ingineri.

În 2021, Ford Otosan a realizat vânzări de 7,3 mld. euro și un export de 5,65 mld. euro. Tot anul trecut, compania a anunțat că va investi două miliarde de euro în dezvoltarea de vehicule electrice și conectate.

Planurile includ demararea, din prima jumătate a anului 2023, a producției de vehicule hibrid plug-in (PHEV) și integral electrice ale „familiei Transit Custom de generație următoare” a Ford. Ca parte a alianței strategice Ford – Volkswagen, noua generație de vehicule comerciale de o tonă ale Volkswagen va fi produsă la Kocaeli.

Tot la capitolul planuri, Ford a anunțat astăzi că a semnat un memorandul (neobligatoriu) cu SK On Co., Ltd. și Koç Holding pentru a crea una dintre cele mai mari fabrici de producție a bateriilor pentru vehicule comerciale din Europa în Turcia.

Cei trei asociați din acest proiect și-au asumat construcția unei fabrici în apropiere de Ankara pentru a produce celule de baterii. Producția este așteptată să înceapă la nivelul anului 2025, iar capacitatea anuală ar putea fi cuprinsă între 30 și 45 GWh.

Conform LifeNews.ro, la solicitarea de a lămuri motivele plasării uzinei din România în subordinea parteneriatului din Turcia în loc să o mențină în cea a diviziei europene a grupului Ford, Stuart Rowley, președintele Ford Europa a explicat că „Ford Otosan este, probabil, cel mai de succes joint-venture din istoria industriei auto. Ford și Koç Holding colaborează de decenii construind și distribuind vehicule pe piața din Turcia, iar în ultimii 20 de ani și-au majorat capacitățile de producție și dezvoltare. Această schimbare va permite Ford Otosan să crească și mai mult și, chiar mai important, va permite afacerii noastre de la Craiova să profite de experiența companiei turce în domeniul electrificării. Să nu uităm că Ford Otosan asamblează cu eficiență modelul e-Transit de două tone”.

Din nefericire, oficialul nu a lămurit de ce o companie turcă ar investi în România în condițiile în care în propria țară deține deja capacități importante de producție și costurile sunt mai mici. Totodată, este greu de estimat în prezent cât din capacitatea instalată a uzinei din România va fi utilizată având în vedere că modelele care înlocuiesc EcoSport sunt utilitare. Detalii concrete despre planurile Ford Otosan pentru uzina de la Craiova sunt așteptate în următoarea perioadă.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top