Deja știm că, după o pauză de șase ani, piața auto din Europa a încheiat un an în creștere, iar toți specialiștii sunt de acord că aceeași direcție va continua și în 2015. E timpul, deci, să vedem cine a tras vânzările în sus și cui a început să-i placă să stea în groapa în care se afla piața auto până acum.
Nu trebuie decât să te uiți pe stradă și-ți poți da seama: principalele segmente responsabile pentru revirimentul vânzărilor sunt cel al SUV-urilor și al crossoverelor. E o plajă extrem de largă, variind de la modele precum Nissan Juke sau Opel Mokka și mergând până la BMW X5 sau Porsche Cayenne, însă toate au un lucru în comun: au încheiat anul 2014 cu vânzări în creștere.
Astfel, vânzările de SUV-uri și crossovere au înregistrat o creștere cu 21% față de anul precedent, vânzându-se peste 2,5 milioane de unități potrivit datelor furnizate de JATO Dynamics. Comparativ cu creșterea generală a pieței de 5,3 procente, e limpede că aportul adus de SUV-uri și crossovere a fost unul foarte important.
Altfel spus, la fiecare cinci mașini vândute, una dintre ele a fost un SUV sau un crossover.
Potrivit CEO-ului Renault-Nissan, singura piață cu o pondere mai mare a SUV-urilor decât Europa este China, unde ele reprezintă 26% din totalul pieței.
Evoluția pe segmente în 2014 | |
---|---|
Electrice | 79,4% |
SUV și crossovere mici | 54,4% |
Coupeuri premium | 33% |
SUV-uri și crossovere mari | 30% |
SUV-uri și crossovere compacte premium | 18,5% |
SUV-uri și crossovere mari premium | 10,2% |
Compacte | 9,9% |
Exotice | 7,1% |
Monovolume mari | 7% |
SUV-uri și crossovere compacte | 6,3% |
Totalul pieței | 5,3% |
Clasa medie premium | 2,3% |
Clasa mică | 2% |
Utilitare bazate pe autoturisme | 1,6% |
Compacte premium | 1,3% |
Decapotabile premium | 0,9% |
Clasa mini | -0,4% |
Clasa mare premium | -2,6% |
Monovolume compacte | -3,2% |
Clasa medie | -7,1% |
Monovolume mici | -10,1% |
Decapotabile | -20,3% |
Coupeuri | -23,5% |