Piața mondială a vehiculelor ușoare (autoturisme + vehicule comerciale ușoare) a scăzut anul trecut până la 78,35 milioane de unități, cel mai redus nivel din 2011 până acum.
O analiză realizată de Felipe Munoz, Global Automotive Analyst al companiei de cercetări de piață JATO Dynamics, arată că anul 2020 a fost dezastruos pentru marii producători de autovehoicule. Întrucât clienții nu au putut vizita showroom-urile, iar multe uzine au fost forțate să închidă liniile de asamblare din cazua pandemiei, scăderea vânzărilor de vehicule a fost o consecință firească. Drept rezultat, anul trecut a fost cel mai slab pentru comerțul cu mașini noi din 2011 până acum.
Conform lui Felipe Munoz, vânzările de vehicule ușoare a scăzut cu 13%, până la 78,35 milioane de unități. Și asta doar pentru că piața din China și-a revenit rapid.
La fel cum pandemia a afectat mai întâi China și abia apoi restul lumii, piața auto a avut mai întâi un recul puternic în statul asiatic și mai apoi în aproape toate statele lumii. După o scădere drastică îm februarie 2020 și o recuperare care a început în mai, China, cea mai mare piață auto din lume, a încheiat anul cu o scădere de doar 2%, corespunzătoare unor vânzări de 25,24 milioane de unități. Deși pare un rezultat slab, acesta este mult mai bun decât cele din alte zone ale lumii.
Ca efect al pandemiei, vânzările de autoturisme și vehicule comerciale ușoare din SUA au scăzut cu circa 15% până la 14,55 milioane de unități, iar cele din Europa (inclusiv Turcia) s-au redus cu 24% până la tot 14,55 milioane de mașini.
Surpriza din Turcia: 772.788 de unități
În ciuda scăderilor raportate de majoritatea piețelor din lume, câteva au reușit să treacă fără probleme peste dezastruosul an 2020. Ba chiar, unele au raportat creșteri spectaculoase. De exemplu, în Taiwan, vânzările au crescut cu 3%, în Coreea de Sud cu 5%, iar în Egipt cu 10%. Asta ca să nu mai vorbim despre piețe precum Turkmenistan, unde piața s-a majorat cu 17%, Zimbabwe (21%) sau Kazakhstan (24%).
O țară din lume, foarte apropiată de România, a uimit prin rezultatul afișat la finalul lui 2020. Este vorba despre Turcia. Aici vânzările de mașini s-au majorat, în plin al al pandemiei, cu nu mai puțin de 61%. Conform Automotive Distributors Association (ODD) din Turcia, anul trecut au fost comercializate în acest stat nu mai puțin de 772.788 de mașini. Mai greu de înșeles pentru un european, vânzările din Turcia au crescut pe fondul reducerii dobânzilor, o măsură forțată de autoritățile de la Ankara. Apoi, din cauza incertitudinii monetare, mulți turci au cumpărat mașinile noi ca investiții pe termen lung.
– Piața auto din Europa în 2020: scădere unică în istoria modernă
– Piața auto românescă: Primele 10 mărci atrag aproape 80% din vânzări