Vânzările Tesla, în cădere liberă

Tesla Robotaxi - Robovan

Un cumul de factori a făcut ca, în 2024, vânzările Tesla să scadă pentru prima oară în istoria companiei.

Ne-am obișnuit ca vânzările Tesla să crească, indiferent de fluctuațiile pieței în general și ale segmentului de vehicule electrice în special. Motivul a fost mereu același: compania americană a produs unele dintre cele mai rapide modele de pe piață, cu o eficiență energetică remarcabilă, la prețuri greu de bătut. Pentru clienții Tesla, acestea au fost argumente care au primat în fața calității îndoielnice a producției și a dificultății pe care o impun în utilizare aceste mașini.

Acum însă suntem în fața unui moment istoric. Este prima dată când vânzările Tesla suferă un declin. Acestea au scăzut de la 1,81 milioane unități în 2023, la 1,79 în 2024. Sigur, privind doar valoarea declinului, poți fi tentat să treci cu privirea această scădere. Însă în spatele acesteia este o tendință alarmantă pentru Elon Musk.

Să analizăm datele

În primul rând, dacă privim doar luna decembrie 2024, profitul companiei a scăzut cu peste 20%. Asta ne arată că declinul a început serios fix în decembrie. Ca să înțelegi cât de bine puncta compania până în ultima lună a anului, după alegerile câștigate de Trump în noiembrie, acțiunile Tesla s-au apreciat cu 43%.

Problema s-a accentuat în ianuarie 2025. Astfel, în Europa, principalele piețe și-au diminuat interesul pentru modelele Tesla. În Regatul Unit livrările au scăzut cu 12%, în Germania cu 59%, iar în Franța cu 63%. De exemplu, este prima dată în ultimii ani când niciun model Tesla nu a intrat în Top 10 vânzări în Regatul Unit.

tesla cybertruck autoexpert

Nici în fieful lui Elon Musk lucrurile nu stau mai bine. În California, statul „de baștină” al companiei, acolo unde un sfert dintre mașinile înmatriculate sunt electrice, în 2024 au fost înregistrate cu aproape 30.000 unități Model 3 mai puțin decât în 2023 și cu 4000 de exemplare Model Y mai puțin. Doar înmatriculările de Cybertruck au crescut, atingând cifra de 9019 unități, în timp ce Model X a ajuns să aibă 434 înmatriculări. Asta, în condițiile în care ponderea EV-urilor a crescut de la 25% din totalul înmatriculărilor de autoturisme noi, la 25,3. Per total, declinul Tesla în California anului 2024 a fost de 11,6%, în timp ce piața de electrice și termice a crescut cu 1,4%.

Nici China nu ajută vânzările Tesla

În sfârșit, în China, acolo unde americanii livrează o treime din totalul mașinilor, vânzările Tesla au scăzut cu 11,5% în ianuarie 2025. Mai grav, dacă raportăm vânzările din ianuarie 2025 la cele din decembrie 2024 (fapt care, statistic, nu e corect, dar e relevant), Model 3 și Model Y, ambele fabricate în China, au avut o cădere de 32,6%.

Sigur, există mai multe cauze ale acestei scăderi. În China, problema este legată în principal de concurența tot mai acerbă venită din partea mărcilor locale, precum BYD și nou-implicata Xiaomi. În unele dintre țările europene, guvernele au încetat să ofere bonusuri la achiziția de EV-uri. De asemenea, faceliftul lui Model Y, cel mai bine vândut model al mărcii, încă nu a fost pus în vânzare, deci o parte dintre clienți ar fi putut aștepta lansarea acestuia în loc să-l cumpere pe cel vechi.

Tesla Shanghai AutoExpert.ro

În sfârșit, este probabil ca cea mai mare problemă să fie deserviciul de imagine pe care i-l face mărcii însuși Elon Musk. Susținerea pe care acesta o acordă fățiș partidelor de extremă dreapta, gesturile controversate care amintesc de Hitlergruß și implicarea puternică în guvernare alături de președintele Trump au creat un val de nemulțumiri printre potențialii clienți ai Tesla, care au decis să se reorienteze, alegând alte mărci.

 

surse: Tesla, insideEVs, Forbes, Reuters

 

 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Poluarea taxa Londra motoare termice Volkswagen

O nouă taxă auto, tot mai aproape

În ultimele săptămâni tot mai mulți oficiali ai companiilor care comercializează autovehicule în România au menționat necesitatea unor noi taxe care să

Scroll to Top