Criza Renault a afectat deja extinderea uzinei Dacia de la Mioveni. Însă implicațiile sunt mult mai profunde și ar putea afecta dramatic prezența lui Renault în România.
Renault a anunțat deja oficial că extinderea uzinelor din Maroc și România a fost deja suspendată. Practic, investiția de 100 milioane euro din care 25 milioane de euro reprezintă ajutor de stat este suspendată în momentul în care noua hală de producție era finalizată și urmau să se instaleze utilajele de producție.
Noua hală de producție ar fi contribuit la mărirea producției de la 350.000 la 406.000 unități anual.
Însă lucrurile sunt mult mai grave decât par la prima vedere.
Restructurare la Renault: 15.000 angajați concediați și 2 miliarde euro reducere de costuri
În același comunicat, Renault anunță că în Franța se vor concentra activitățile care au cel mai mare viitor: vehicule electrice, vehicule comerciale, reciclarea și inovațiile cu valoare adăugată mare.
Asta înseamnă și că centrul tehnologic de la Titu este în mare pericol. Aici lucrează 4.000 oameni la dezvoltarea și proiectarea gamei entry level a grupului Renault. Asta înseamnă toată gama Dacia plus modelele Dacia vândute sub brandul Renault în alte zone ale lumii adică circa 1 milion de vehicule anual.
Conform enunțului de mai sus “în Franța se vor concentra inovațiile cu valoare adăugată mare” ne putem gândi că nu este imposibil ca activitățile de la Titu să fie mutate la Tehnocentre în Paris.
Însă în opinia noastră acest lucru nu ar însemna un avantaj sau o reducere de costuri pentru Renault deoarece nivelul de salarizare al unui inginer francez care lucrează la Tehnocentre este mult mai mare decât al unui inginer român care lucrează la Titu așa că nu văd unde ar fi economia.
Și uzina de la Mioveni este în pericol din mai multe motive. Renault a cerut un ajutor de stat care a fost condiționat de a nu închide uzine din Franța.
Paradoxal, pentru Renault, este o situație imposibilă deoarece toate modelele importante se produc astăzi în afara Franței. De aceea, Renault nu are cum să închidă una din aceste uzine din afara Franței.
Pe de altă parte, în Franța toate uzinele sunt vechi iar Nissan Micra se va muta mai mult ca sigur în Japonia de la uzina din Flins în timp ce producția lui Scenic, Espace și Talisman va înceta lăsând libere destule capacități de producție în Franța.
Criza Renault scoate în evidență astfel și alte carențe ale erei Ghosn. Cum să externalizezi în afara Franței modele cu cifre de producție foarte bune precum Captur, Clio sau Megane? Iată că ideea de a produce mai ieftin în alte țări în afara Franței se întoarce acum ca un bumerang asupra lui Renault.
La prima vedere pare că uzina de la Mioveni are viitorul asigurat. Însă există o concurență puternică din partea uzinei de la Tanger, Maroc care are multe avantaje față de Mioveni:
– este mai nouă fiind construită în 2007 față de 1968 cea de la Mioveni
– produce aproape același număr de mașini (318.652 unități) ca și cea de la Mioveni (335.261 unități) cu o forță de muncă de două ori mai mică (6.748 angajați față de 12.003 angajați la Mioveni)
– are acces la o infrastructură mult mai bună spre vestul Europei
Și iată cum lipsa autostrăzii Pitești-Sibiu ar putea da o lovitură mortală uzinei de la Mioveni. Incompetența PSD care a tergiversat 4 ani începerea construcției acestei autostrăzi pune în real pericol uzina de la Mioveni care este net în inferioritate față de cea de la Tanger.
Dacia pierde 80 euro la transport pe fiecare mașină din cauza timpului suplimentar pierdut pe drum din cauza lipsei autostrăzii Pitești-Sibiu.
Iată cum criza Renault aduce din nou în actualitate lipsa infrastructurii din România din care cauză cel puțin sud estul României a pierdut multe investiții străine de mare calibru.
Iată în continuare lista principalelor uzine de producție Renault și ce modele produc.
Uzinele de producție diverse modele Renault-Dacia din lume | |||
---|---|---|---|
Localitate | An înființare | Număr angajați | Modele produse |
Douai (FR) | 1970 | 3.180 | Espace 5, Scenic, Talisman/Talisman Estate, Scenic 4/Scenic 4 lung |
Flins (FR) | 1952 | 2.642 | Zoe, Micra |
Dieppe (FR) | 1969 | 405 | Alpine A110 |
Batilly (FR) | 1980 | 2.185 | Master 3/Z.E., Nissan NV400, Movano (Opel) |
Palencia (ESP) | 1978 | 2.368 | Megane 4/Megane Estate, Megane RS, Kadjar |
Valladolid (ESP) | 1962 | 3.856 | Captur, Twizy |
Mioveni (RO) | 1968 | 12.003 | Dacia Sandero 2, Logan 2, Logan MCV, Duster 2 |
Novo Mesto (SLO) | 1955 | 2.890 | Twingo, Clio 5 |
Bursa (TUR) | 1969 | 6.656 | Clio 4/Estate, Clio 5, Megane Sedan |
Moscova (RUS) | 2005 | 2.602 | Duster 1, Kaptur, Arkana |
Lada (RUS) | 1966 | 37.000 | toate modelele Lada, Renault Logan, Sandero |
Cordoba (ARG) | 1955 | 2.049 | Kangoo, Dokker, Sandero 2, Logan 2, Nissan Navara |
Envigado (COL) | 1969 | 1.148 | Logan 2, sandero 2, Duster 1 |
Busan (KOR) | 1995 | 2.082 | toate modelele Samsung, Nissan Rogue, Renault Koleos 2 |
Casablanca (MAR) | 1959 | 1.502 | Logan 2, Sandero 2 |
Tanger (MAR) | 2008 | 6.748 | Logan 2 , Logan MCV 2, Sandero 2, Sandero Stepway 2, Dokker |
Oran (ALG) | 2014 | nc | Logan/Symbol 2, Sandero 2, Clio 4 |
Wuhan (CHI) | 2013 | 2.000 | Captur, Kadjar |
În America de Sud și Africa, modelele Dacia se vând sub brandul Renault. Uzina din Wuhan va trece la Dongfend după ce Renault a anunțat că renunță la China. |