Renault 4, o altă reîncarnare a unui emblematic model din trecut al mărcii, va fi lansat anul viitor, alăturându-i-se lui R5. Foto: printscreen youtube, canal AutoEvolution
Recent, pe internet au apărut câteva fotografii-spion ale viitorului Renault 4. Potrivit inginerului-șef al acestui proiect, în 2025, când noul crossover Renault 4 va ajunge pe piață, aspectul și caracteristicile sale vor fi „destul de diferite“ de ale noului 5, dezvăluit recent la Geneva, chiar dacă va avea același ampatament și aceeași platformă dedicată vehiculelor electrice.
Pe platforma AmpR Small
Renault 4 și 5 sunt primele din cele patru modele construite pe platforma AmpR Small, ce utilizează structura frontală a cunoscutei arhitecturi CMF-B, dar care are o configurație complet nouă și extrem de versatilă, pentru a permite diferite ampatamente și baterii de diverse dimensiuni.
Potrivit lui Vittorio d’Arienzo, inginerul-șef care se ocupă de EV-urile mici ale Grupului Renault, platforma va fi realizată pentru trei ampatamente: una comună pentru 4 și 5, alta puțin mai lungă, pentru un vehicul mai mare, despre care nu se știe nimic încă, și una pentru Twingo, un inovator model de buget, cu preț redus, care ar putea fi împărțit cu Volkswagen, în caz că discuțiile actuale se vor finaliza cu un acord.
Suspensie versatilă
R4, al cărui stil are aceeași abordare retro-futuristă ca și Renault 5, este considerabil mai înalt decât acesta, are scaunele plasate mai sus, o gardă la sol mai mare și, probabil, o suspensie mai moale. Renault îl numește „briceagul elvețian“ al segmentului B. D’Arienzo a declarat că inginerii săi încă se află în fazele finale de configurare a dinamicii lui Renault 4, dar a recunoscut că este probabil ca mașina să aibă suspensii considerabil mai moi decât fratele său.
În mod ironic, un motiv important pentru diferențele de comportament pe șosea e faptul că cele două modele au în comun o suspensie posterioară multilink versatilă, pe care D’Arienzo a descris-o ca fiind „cea mai bună tehnologie de pe piață“. Aceasta este compactă, are o masă mai mică și ocupă mai puțin spațiu în comparație cu o configurație cu brațe de torsiune – un lucru bun pentru capacitatea bateriei – și permite un control excelent al roților în diferite situații.
Dar D’Arienzo îi avertizează pe cei interesați să nu se aștepte la o rulare „franțuzească funny“, cu o cursă remarcabilă a roților, ca în cazul legendarului Renault 4 original, comercializat timp de peste 30 de ani, începând cu 1961. „În cazul unui EV, situația e diferită, a spus el. Trebuie să fii atent la cursa roților, deoarece trebuie să protejezi bateria aflată sub mașină. Și trebuie să faci față cuplului motorului, care este mult mai mare decât al R4-ului original.“
Deși noul Renault 4 E-Tech va avea o suspensie moale, nu va trebui să facă față unui ruliu extrem al caroseriei, ca în cazul modelului original, după cum spun inginerii. Suspensia sofisticată de astăzi – și în special noua suspensie posterioară multilink – permite ca acum să ai una fără cealaltă.
Evoluție a conceptului 4Ever Trophy
Renault 4 urmează să ajungă în showroomuri în 2025, ca o evoluție a conceptului 4Ever Trophy din 2022, inspirat de Raliul Dakar. Acesta a fost fotografiat recent în timpul testelor de iarnă, dezvăluind o cursă mult mai mare decât a noului R5, precum și un montant C înclinat distinctiv, ca al modelului Renault 4 original. Blocurile optice cu desen retro și, fără îndoială, elementele decorative cu tema anilor 1960 vor spori farmecul mașinii.
Cele mai ieșite din comun elemente de design ale conceptului 4Ever Trophy, inspirate din lumea off-road-ului – aripile puternic evazate și proeminentele fustele din plastic – au fost eliminate la mașina de serie, care va fi poziționată mai degrabă ca un crossover compact axat pe mediul urban, în același timp adoptând câteva elemente de robustețe care fac trimitere la originile utilitare ale modelului.
Sandeep Bhambra, designerul conceptului, a declarat anterior pentru Autocar că modelul original Renault 4 „era o mașină pe care o puteai conduce pe drumuri de țară, în afara șoselelor, în oraș. Așadar, această versatilitate a fost un subiect al briefingului – am vrut să facem din Renault 4 cea mai versatilă mașină din segment, în timp ce Renault 5 este mai degrabă o mașină de oraș“.
Totuși, este de așteptat ca Renault 4 să fie oferit exclusiv cu tracțiune față, la fel ca Renault 5, și să pună accent pe manevrabilitate și rafinament în oraș.
Renault nu a spus când intenționează să lanseze noul Renault 4, dar nu este exclus să o facă la Salonul auto de la Paris, din octombrie, care, în 2022, a găzduit prezentarea conceptului.