Prima generație a lui Beetle a scris nu mai puțin de 21.529.464 de pagini de istorie. A doua generație nu a ridicat audiența în picioare, iar acum toate privirile se îndreaptă către a treia.
Se întâmplă destul de rar ca Volkswagen să fie nevoit să resusciteze un model. De obicei nemții o nimeresc din prima, lansează un facelift la patru ani și numără banii până la încheierea ciclului normal de viață al modelului. Simplu, eficient și deosebit de profitabil.
A doua generație a lui Beetle nu prea a respectat planul și din cauza asta presiunea pe mașină pe care o avem acum în față a crescut proporțional. Volkswagen a vrut să facă o bună impresie așa că ne-a pus în față versiunea de top pe benzină 2.0 TSI/200 CP.
Înainte însă să o pun la treabă am făcut o mică pauză și mi-am plimbat ochii pe caroseria noului Beetle. Ideile principale au rămas neschimbate doar că atitudinea a avut destul de mult de câștigat.
Dacă vechea generație putea primi apelativul de simpatică noul model este mai jos, mai lat și, pe total, mai agresiv. Această nouă imagine este în ton cu declarațiilor șefilor Volkswagen care vor ca acest Beetle să aibe o priză mai bună la publicul masculin. Pentru început vor fi disponibile trei propulsoare pe benzină cu puteri de 105 CP (1.2 TSI), 160 CP (1.4 TSI) respectiv 200 CP (2.0 TSI) și două diesele de 105 CP (1.6 TDI) și 140 CP (2.0 TDI). Au apărut și câteva zvonuri cum că VW ar pregăti și o variantă R pentru Beetle, dar oficialii germani nu au dorit să comenteze subiectul.
Cum se conduce?
Nici nu ai nevoie de prea mulți km pentru a realiza că discursul dinamic al lui Beetle s-a schimbat fundamental. Acest model, echipat cu cel mai puternic propulsor pe benzină de 200 CP, beneficiază de un șasiu derivat din cel al lui Golf GTI, așa că motivele sunt lesne de înțeles. Un alt plus în dreptul acestui Beetle îl marchează trecerea la puntea spate tip multilink care rezolvă multe dintre problemele de rigiditate care au bântuit vechiul model.
Pentru cele două motorizări de doi litri VW oferă opțional o cutie automată cu dublu ambreiaj și șase trepte, în timp ce versiunile mai mici pot fi comandate cu DSG-ul cu șapte trepte. Standard, toate motorizările sunt echipate cu transmisii manuale cu șase trepte în stilul consacrat VW adică foarte precise și plăcute în exploatare. Interiorul este suficient de practic pentru patru adulți cu spațiu bun la cap și picioare chiar și pentru cei cazați pe banchetă.
Mărirea ampatamentului a adus beneficii și la capitolul portbagaj unde vorbim despre 310 l capacitate standard.
Ne-am fi dorit ca odată ce rabatăm bancheta să descoperim o suprafață plană, dar nu a fost cazul așa că a trebuit să ne mulțumim cu o valoare maximă de 905 l. Chiar și cu acest mic derapaj este destul de clar că avem în față o mașină cu valențe practice superioare concurenților retro din categoria MINI și 500.
Așadar, punct ochit, punct lovit pentru nemți. Layout-ul rămâne o chestiune de gust, fanii originalului Kafer probabil că ar fi preferat o latură retro ceva mai bine definită, în timp ce majoritatea fanilor VW vor aprecia imaginea familiară. Plusurile obișnuite se regăsesc în dreptul ergonomiei bine studiate și a poziționării spațiilor de stocare. Alegeri dificile Personalizarea va fi o etapă importantă în achiziția unui Beetle, iar Volkswagen a avut grijă ca această etapă să nu fie una lipsită de peripeții.
Ca orice model destinat unei clientele pretențioase noul Beetle va afișa o listă impresionantă de elemente de personalizare, de la jante din aliaj cu motiv retro până la abțibilduri și culori pentru interior și tapițerie. Spre exemplu, la capitolul jante poți alege în intervalul 16-19”, fiecare cu nouă designuri, iar VW ne-a șoptit că pe viitor clienții vor putea opta și pentru 20”.
Vei mai cheltui cu siguranță bani și pe trapa panoramică imensă precum și pe sistemul de iluminare nocturn multicolor, amândouă opționale care aduc un plus considerabil în materie de atmosferă. Cu siguranță nu vor fi ieftine, dar la acest nivel e greu de crezut că lumea se mai uită la câteva sute de euro.