Sedanul, caroserie emblematică pentru marca suedeză, a făcut pasul suprem, devenind electric. Volvo ES90 își propune să ducă mai departe spiritul legendarelor 740, 850 și 960, dar sub o formă nouă, șlefuită.
Cărămida a fost trecută prin tunelul aerodinamic. Șlefuită de curentul de aer și supusă canoanelor electrificării, și-a îndulcit muchiile. De acum, nu mai e sedan per se, ci a alunecat spre fastback. Foarte bine, pentru că Cx-ul de 0,25 îl transformă în cel mai aerodinamic Volvo de serie creat vreodată. Pe viu, arată incredibil: fin, dar robust, elegant, dar agresiv. O bijuterie care epatează și intrigă grație gărzii la sol înalte, în jurul a 18 cm, care variază în funcție de suspensia cu care e dotată. Standard, vine cu arcuri elicoidale și amortizoare hidraulice, opțional cu suspensie pneumatică.
Are un ampatament uriaș, de 3,1 m, care îi conferă prestanță și, mai ales, mărește spațiul interior. Farurile și stopurile, deși păstrează semnătura luminoasă clasică, în forma ciocanului lui Thor, respectiv a literei C, au fost reinterpretate într-o cheie modernă. Șapte culori stau la dispoziția cumpărătorilor, iar cele patru modele de jante au diametrele între 20 și 22 de inchi.
➡ Cum ni-l imaginam acum un an pe Volvo ES90! 💡
Atmosfera interioară are aceeași simplitate scandinavă. Materialele sunt impecabil alese. Poți opta pentru tapițeria sintetică Nordico, ireal de plăcută la atingere, lână, care oferă o senzație de „acasă”, și chiar pentru piele Nappa, tot mai rară la modelele de serie. Pe bord și uși este lemn veritabil. Atmosfera luxoasă e completată de iluminarea ambientală ascunsă sub panouri, inclusiv în spătarele scaunelor.
Leduri de generație nouă, care nu pâlpâie obosind ochii, sunt folosite la interior. Standard, există sistem de climatizare cu patru zone, cu filtre performante, care nu permit nici particulelor fine (PM2.5) să pătrundă la interior, iar opțional pot fi comandate scaune cu ventilație. Scaunele sunt reglabile electric, iar bancheta are spătarul înclinabil electric între 28 și 33 de grade.
Există trei sisteme de sunet, la alegere. Sunt realizate de Bowers & Wilkins (325 sau 1610 W) și Bose (940 W). L-am ascultat pe cel de top, în condiții ideale, controlate de specialiștii mărcii, și nu găsesc superlative care să-i descrie sunetul fără a-i știrbi valoarea. În fața șoferului se află un instrumentar digital de 9 inchi cu o grafică extrem de simplă, iar pe parbriz este proiectat un HUD de 13,2 inchi. Dincolo de toate, s-a păstrat spiritul ecologist al mărcii. Suprafața textilă de pe bord și covorașele, precum și alte subansambluri sunt confecționate din materiale reciclate.
Hayon, în loc de capotă pentru portbagaj
Profitând de forma de fastback, proiectanții au preferat să-l echipeze pe ES90 cu un hayon, în locul capacului mic, clasic, al sedanurilor. Astfel se obține un acces impresionant la portbagajul de 424 l. Sub podeaua acestuia se mai află 16 l, iar forma sa este foarte regulată, grație suspensiei compacte.
Volvo ES90 are la bază platforma SPA2, la 800 V, împrumutată de la SUV-ul mare EX90. Îl vei putea comanda într-unul dintre cele trei niveluri de echipare: Core, care vine în combinație cu un singur motor și cu baterie de 92 kWh, Plus și Ultra, ambele putând fi comandate fie cu această configurație de bază, fie cu două motoare și baterie de 106 kWh. Suspensia pneumatică, opțională, este controlată electronic de 500 de ori pe secundă și poate varia garda la sol cu 4,8 cm.
➡ Vizitează aici pagina importatorului! 💡
Marele avantaj al platformei este faptul că permite echiparea cu un pachet ADAS remarcabil. Există camere video și senzori LIDAR, care pavează drumul către ținta Volvo de a elimina toate accidentele în care este implicat un autoturism al mărcii. Sunt inclusiv senzori radar în plafon, care detectează mișcări sub 1 mm. Astfel, alertează șoferul dacă a uitat copii sau animale în mașină. În plus, direcția reacționează în concordanță cu asistentul de unghi mort, retrăgând mașina pe trasa sigură.
Mașinile vor fi disponibile pentru livrare spre sfârșitul anului.
Date tehnice | Volvo ES90 | ||
---|---|---|---|
Model | Single Motor | Twin Motor | Twin Motor Performance |
Motor | electric | 2 x electric | 2 x electric |
Putere maximă (CP) | 333 | 449 | 680 |
Cuplu maxim (Nm) | 480 | 670 | 870 |
Tracțiune | spate | integrală | integrală |
Cutie de viteze | automată, o treaptă | automată, o treaptă | automată, o treaptă |
L × l × h (mm) | 5000 x 1942 x 1546 | 5000 x 1942 x 1546 | 5000 x 1942 x 1546 |
Ampatament (mm) | 3102 | 3102 | 3102 |
Volum portbagaj (l) | 424-495/1256 + 22 | 424-495/1256 + 22 | 424-495/1256 + 22 |
Masă la gol (kg) | ind. | ind. | ind. |
Capacitate brută/netă baterie (kWh) | 92/88 | 106/102 | 106/102 |
Putere maximă încărcare CC/CA (kW) | 300 | 350 | 350 |
Viteză maximă (km/h) | 180 | 180 | 180 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 6,9 | 5,5 | 4,0 |
Autonomie mixtă (km) | 650 | 700 | 700 |