Accesibil, sau rapid? E nevoie de 428 CP, sau e mai bine să rămâi la 272? Confortabil sau incisiv? Analizăm totul în rândurile de mai jos. Subiectul principal: Volvo EX30, în ambele variante de motorizare. Foto: Volvo
Dacă în articolul trecut, pe care îl poți citi accesând acest link, ți-am prezentat toate detaliile statice legate de Volvo EX30, acum te invit la o tură prin Barcelona și prin provincia Girona. Pe rute urbane, pe șosele virajate și chiar pe autostradă. Pentru că a expirat embargoul impus de Volvo, pot să-ți povestesc cum de mișcă EX30.
Singura variantă pe care n-am pus mâna a fost cea de bază, de 272 CP, cu baterie de 49 kWh. În schimb, le-am condus celealte două, cu bateria mare, de 64 kWh. Trebuie să specific aici că bateriile au tehnologii diferite. Dacă cea mică este LFP, cea mare NCM. Compoziția lor chimică diferă, la fel și performanțele. Teoretic, cea mică rezistă mai mult, dar are o densitate energetică mai mică, iar cea mare nu-i egalează durata de viață, dar poate înmagazina mai mult curent într-un volum dat. De pe scaunul șoferului, singura diferență pe care o vei simți este a autonomiei, evident mai mare cu bateria de 64 kWh.
Pe locuri, fiți gata…
Deci, dacă îl ții pe EX30 doar pentru oraș, poți merge fără greșeală pe mâna bateriei standard, care costă și mai puțin cu 5000 de euro față de cea mare. Înainte să pornești, va trebui să-ți reglezi câțiva parametri ai sistemului de propulsie. De exemplu, deși nu poți regla în mai mulți pași nivelul de recuperare a energiei la decelerare, poți activa funcția One Pedal, care acționează fix așa cum promite. Nu e nevoie să calci frâna, ci doar să modulezi pedala accelerației, iar suedezul va decelera, dacă e nevoie, până la oprire. Apoi, poți selecta nivelul de asistență al direcției, în trei pași. Nu există moduri de rulare, deci n-ai ce regla aici.
Începem cu cireașa…
Am pornit la drum cu cel mai rapid Volvo din istorie, cel de 428 CP. L-am așteptat ca pe pâinea caldă, pentru că cifrele spun clar că n-am mai condus o asemena specie până acum. Să atingi suta în 3,6 secunde cu un SUV mic pare fantasmagoric. Firește, am făcut fix ceea ce te așteptai. Am ”săpat” prin meniu, până când am desoperit funcția care dezlănțuie toți caii. Dacă n-o bifam, aveam la dispoziție doar 272 și doar roți spate motrice. Adică fix versiunea intermediară, cu un motor și baterie mare. Doar la culcarea pedalei se trezește al doilea motor.
Dar, de ce să las sistemul să-mi dicteze când să râd în hohote, când pot s-o fac singur? Și, da, la culcarea accelerației, cifrele curg pe vitezometru cu o viteză mai mare decât poate ecranul să afișeze. Este o senzație unică într-o mașină din acest segment. Gândește-te doar că Taycan 4S accelerează mai lent cu 2 secunde până la 100 km/h. Dar accelerezi o dată, de două ori, de trei ori și-ți trece, pentru că sunt senzații prea puternice pentru a fi experimentate repetat.
…continuăm cu tortul.
Deci, ajungi să dezactivezi sistemul și să rămâi cu cei 272 de cai și cu propulsie pe spate. Motorul din față este complet decuplat, deci rotorul nu se învârtește, așa că nu mai lupți cu frecările lui interne. Tot ce faci este să cari după tine cele aproximativ 100 kg în plus ale motorului. Deci, dacă n-ai cu adevărat nevoie de tracțiunea integrală, poți trăi fericit și cu varianta de 272 de cai, mai ales că ai și consum mai mic, și, implicit, autonomie mai mare (cu vreo 25 km, conform cifrelor oficiale).
➡ Accesează aici configuratorul lui Volvo EX30! 💡
Senzațiile cu 272 de cai sunt alerte, indiferent de criteriile pe care le ai. Accelerările, indiferent de viteză, sunt foarte rapide și-ți pot crea un gol în stomac. Suspensia este reglată impecabil, suficient de sportiv pentru a-l simți agil pe viraje, dar îndeajuns de comodă pentru a nu scutura pasagerii, chiar și cu jantele de top, de 20 de inchi pe care le-au avut exemplarul cel mai dotat. Cu 19 inchi este de-a dreptul omogenă și nu scoate zgomote la trecerea peste denivelări. Direcția este consistentă, echilibrată, și, cu un pic mai mult feedback în volan, ar fi fost ideală.
➡ Vezi aici clipul video cu prezentarea lui EX30! 💡
Date tehnice | Volvo EX30 | Volvo EX30 |
---|---|---|
Model | Single Motor Ext. Range | Dual Motor |
Motor | electric | electric |
Putere maximă (CP) | 272 | 428 |
Cuplu maxim (Nm) | 343 | 543 |
Tracțiune | spate | integrală |
Cutie de viteze | automată, o treaptă | automată, o treaptă |
L × l × h (mm) | 4233 x 1837 x 1555 | 4233 x 1837 x 1555 |
Ampatament (mm) | 2650 | 2650 |
Volum portbagaj (l) | 318+7 | 318+7 |
Masă la gol (kg) | 1830 | 1943 |
Capacitate baterie (kWh) | 64 | 64 |
Putere maximă încărcare CC/CA (kW) | 153/22 | 153/22 |
Viteză maximă (km/h) | 180 | 180 |
Consum mixt (kWh/100 km) | 5,3 | 3,6 |
Autonomie mixtă (km) | 480 | 460 |
Preț de bază (euro) | 43.750 | 49.900 |