Au trecut 14 ani de când Volvo S40 obținea în premieră scorul maxim la testele EuroNCAP, timp în care suedezii au ridicat an de an ștacheta siguranței.
Pentru Volvo nivelul de siguranță oferit de un automobil nu a fost doar o prioritate pasageră ci un deziderat continuu ce a dat naștere unor soluții tehnice inovatoare de-a lungul timpului. O simplă enumerare a patentelor înregistrate de Volvo în acest domeniu ar ocupa fără probleme cele trei pagini destinate acestui articol.
Mai relevant însă decât o simplă listă este modul în care ceilalți producători de automobile au preluat și au integrat la rândul lor sisteme lansate inițial de Volvo. Această mișcare a luat amploare în special în ultimii ani, perioadă în care suedezii și-au mutat orizontul de interes către securitatea activă.
O statistică efectuată recent a demonstrat faptul că aproximativ 75% din totalul accidentelor din mediul urban au loc la viteze de până la 30 km/h.
Sistemele electronice de asistență ce compun această nouă latură a securității se ghidează după principiul prevenirii accidentelor și, mai nou, au început să intre în calculul ratingurilor oferite în cadrul testelor de impact EuroNCAP. O statistică efectuată recent a demonstrat faptul că aproximativ 75% din totalul accidentelor din mediul urban au loc la viteze de până la 30 km/h.
Investigații suplimentare au relevat faptul că dintre șoferii implicați în astfel de accidente peste 50% nu au apucat să acționeze frânele.Aici intervine sistemul City Safety care, prin intermediul unui senzor laser plasat în zona superioară a parbrizului supraveghează traficul din fața mașinii și alertează șoferul în cazul în care se întrevede o situație limită.
Pentru început alertele sunt de ordin grafic și sonor după care, în funcție de reacțiile șoferului, sistemul poate acționa frânarea de urgență. Dacă diferența de viteză dintre cele două automobile este mai mică de 15 km/h sistemul City Safety poate evita cu totul accidentul.
Peste această viteză putem vorbi despre o limitare substanțială a efectelor unei coliziuni.
Sistemul este activ până la o viteză maximă de 30 km/h și în unele țări atrage după sine o reducere a poliței de asigurare auto obligatorie.
Pedestrian Detection Accidentele în care sunt implicați pietonii au devenit din ce în ce mai frecvente în mediul urban acolo unde ritmul accelerat de viață ne aduce de multe ori cu pedala de accelerație prea aproape de podea. Pe lângă impulsul de a ne grăbi un alt factor ce crește nivelul de periculozitate în trafic îl reprezintă multitudinea de factori cu potențial de distragere a atenției.
Noul sistem Pedestrian Detection introduce o tehnologie revoluționară de siguranță preventivă.
Sistemul utilizează un senzor radar care, împreună cu o cameră montată în partea superioară a parbrizului, detectează și memorează pietonii aflați în vecinătatea mașinii.
Radarul are rolul de a calcula distanța până la obstacol (pieton), iar camera este “antrenată” pentru a recunoaște forma umană și pentru a memora formele umane detectate. În situația în care coliziunea este considerată iminentă (forma umană identificată și distanța “periculoasă”) sistemul frânează automat mașina limitând și, în funcție de viteza autoturismului, chiar evitând accidentul.
Pedestrian Detection este ofertat opțional împreună cu sistemul de avertizare a coliziunilor Collision Warning și pilotul automat adaptiv. Detectarea pietonilor este activă la viteze de până la 80 km/h. Ce trebuie să înțelegi atunci când ajungi să beneficiezi de aportul acestor sisteme este că electronica nu va înlocui niciodată șoferul, iar responsabilitatea finală rămâne în seama persoanei care se află în spatele volanului.
Un studiu comandat de Volvo a dezvăluit faptul că dacă toate mașinile ar avea un astfel de sistem în echiparea standard numărul fatalităților rezultat din astfel de accidente ar putea să scadă cu peste 20 de procente.
Adaptive Cruise Control
În condițiile actuale de trafic setarea unei viteze de deplasare prin intermediul unui sistem clasic Cruise Control ridică câteva probleme de siguranță și confort. Spre exemplu, la întâlnirea unor automobile mai lente, șoferul trebuie să modifice manual pragul de viteză precum și să fie atent la reacțiile mașinilor din față.
Sistemul Adaptive Cruise Control dezvoltat de Volvo elimină aceste neajunsuri prin monitorizarea continuă a traficului cu ajutorul unor senzori radar. Atunci când mașina din față încetinește sistemul frânează automat pentru a menține o distanță prestabilită de șofer pentru a accelera din nou până la viteza anterior setată atunci când este posibil.
Spre deosebire de alte sisteme de acest fel prezente actualmente pe piață Adaptive Cruise Control poate frâna progresiv chiar și atunci când mașina din față se oprește. Prin urmare prezența acestui sistem poate, până la un punct, elimina nevoia acționării frânei la drum întins pe autostradă. Sistemul funcționeză în intervalul 0-200 km/h (cutie automată), respectiv 30-200 km/h (cutie manulă).
Driver Alert Control Studiile au arătat că oboseala acumulată atunci când conducem perioade lungi de timp se numără printre factorii principali ai accidentelor ce au loc pe autostradă.
Driver Alert Control urmărește modul în care șoferul controlează mașina și atunci când detectează reacții ce nu se încadrează în parametrii normali afișează un mesaj care îți recomandă că ar fi timpul să iei o pauză. Astfel, șoferul nu se mai apropie de pragul maximal de oboseală ce poate cauza un accident.
Lane Departure Warning Părăsirea benzii de circulație fără semnalizare în prealabil poate fi o urmare a oboselii excesive sau doar a neatenției. Indiferent de motiv, sistemul Lane Departure Warning are rolul de a avertiza șoferul atunci când mașina depășește fără semnalizare linia de demarcație. Blind Spot Information System Asigurarea la schimbarea de bandă nu a fost niciodată atât de sigură până la apariția acestui sistem.
Pe scurt, un led plasat pe partea interioară a oglinzii laterale te anunță dacă o mașină se află în unghiul mort. Acest sistem poate crea foarte ușor dependență, mai ales dacă îl folosești timp de câteva zile după care te urci într-o mașină care nu dispune de el.