Cu XC20, un crossover electric premium, compania din Göteborg pășește în premieră în segmentul B. La baza lui stă o arhitectură modulară chineză, care dă viață și altor modele din familia Geely.
Text: Roberto Lo Vecchio. Adaptare: Bogdan Grigorescu. Desene: Marcelo Poblete, Quattroruote
Göteborg (Suedia), Hambach (Alsacia) și Hang-zhou (China) sunt trei orașe unite cu un fir roșu. Un fir care va lega trei mașini (pentru început) diferite ca identitate și vocație, dar unite de aceeași platformă și aceeași direcție
dictată de antreprenorul chinez Li Shufu.
Acesta este proprietarul companiei Geely, din Hangzhou, care deține Volvo, Lotus, Lynk & Co., are o participație de 15% la Daimler și este acționar majoritar la smart (51%). Shufu are un plan foarte bine trasat pentru a implica masiv în segmentele inferioare ale pieței cele trei mărci, Volvo, Lynk & Co. și smart. Primele două au construit deja sinergii în jurul platformei CMA (Common Modular Architecture), pe care au luat naștere modelele Volvo XC40 și Lynk & Co. 01. Acum este rândul segmentului inferior, în care compania suedeză nu intrase până acum, dar care i-a ajuns la îndemână datorită chinezilor. Iar smart și Lynk & Co. i se vor alătura.
XC20: piatra filozofală
Planurile au fost aprobate și comunicate managerilor celor trei companii. Cel mai vorbăreț a fost CEO-ul Volvo, Håkan Samuelsson. Anticipând următorul pas, recent a declarat presei: „Vom folosi platforma SEA, care ne asigură cheltuieli reduse pentru realizarea unui model mai mic decât XC40“. Nu a dat detalii explicite despre forma acestuia, dar a scăpat câteva informații. Pe scurt, viitorul XC20 va fi mai mult un crossover decât un SUV, dar va avea o gardă mare la sol. Chiar și smartul #1, care a fost deja prezentat oficial, va fi un SUV urban mic, cu lungime de 4,27 metri. În sfârșit, chinezul Lynk & Co. 05 va fi un SUV-coupé.
Toate împart platforma despre care vorbește Samuelsson. Această faimoasă SEA (acronimul de la Sustainable Experience Architecture) ar putea deveni piatra filozofală ce transformă fierul în aur. O va face, echilibrând ecuația costurilor și a profitabilității într-un segment în care marjele sunt mici. SEA va permite costuri reduse și, prin urmare, profit mare în special în cazul lui Volvo (model mai scump) și parțial la smart. „Chiar și mașinile mici pot fi premium, spune Samuelsson comparând inspirat mașinile cu moda vestimentară: Nici costumele cu măsuri mici nu trebuie confecționate din poliester.“
Când conduc chinezii
Totuși, e ușor de spus și greu de făcut. Cum să introduci o platformă prêt-à-porter într-o zonă haute couture a segmentului? Și cum să-i convingi pe clienți s-o cumpere? Secretul este deja cunoscut de Volvo, care a mai făcut o dată experimentul. „Suntem implicați în acest proiect alături de Geely, așa cum e firesc. Am făcut-o și cu platforma CMA, cu rezultate excelente [700.000 de mașini au fost construite pe CMA]. Cu toate astea, CMA a fost dezvoltată în Suedia. SEA, pe de altă parte, e dezvoltată în China, deci ne garantează costuri excelente, datorită furnizorilor locali de subansambluri“, spune CEO-ul de la Volvo.
Cum va fi calitatea noii platforme?
E adevărat că și platforma CMA a fost dezvoltată de aceeași echipă. Dar scandinavii au fost la conducere, iar asta a constituit o garanție. În schimb, dezvoltarea SEA va fi coordonată de chinezi. Deci va reprezenta primul test de maturitate al Republicii Populare în industria auto. Dacă XC20 (să-l numim așa deocamdată, până când va primi un nume oficial) va fi un Volvo veritabil, adică dacă va fi un produs premium nu doar prin cosmetică, ci și ca valoare intrinsecă, atunci vom avea confirmarea clară a progresului tehnologiei chineze.
➡ Citește aici totul despre smart #1! 💡
Să amintim totuși că SEA va fi o platformă dedicată exclusiv propulsiei electrice. E un domeniu în care chinezii au experiență. Și siguranța va fi un scop principal, fiind țintite cele cinci stele Euro NCAP atât pentru XC20, cât și pentru micul SUV smart. Și cum Daimler este implicat cu 50% în gestionarea smart, e clar că nemții nu vor permite compromisuri legate de noua platformă. Iar viitorul Lynk & Co. 05 va profita de legăturile de rudenie cu cei doi frați mai celebri.
Nișă în creștere
În planurile Volvo, extinderea gamei spre modelele mici are sens, având în vedere scopul său, că, până în anul 2025, jumătate din vânzările companiei ar trebui să fie ale exemplarelor complet electrice.
Pentru a-și atinge ținta, Volvo va avea nevoie de mașini de volum. Iar pentru clienți, XC20 va reprezenta o ofertă excelentă. Urmează a fi un model electric premium într-un segment în care acest gen de propulsie are cel mai mult sens. Crossover-ul va avea gabarit mic, vocație urbană, baterii de până la 66 kWh (dacă ținem cont că XC40 Recharge are 78 kWh) și greutate redusă. Toate aceste caracteristici se traduc printr-o eficiență energetică bună. Există un loc bine definit în gamă. Sub XC40, lung de 4,43 m, un crossover de aproximativ 4,20 m s-ar potrivi perfect!
Datorită platformei dedicate propulsiei electrice, ampatamentul va fi mare și consolele, scurte. Astfel, spațiul interior va fi apropiat de al lui XC40. Iar suedezul va avea nevoie de toate atuurile într-o luptă cu Opel Mokka-e, Peugeot e-2008 și DS 3 Crossback E-Tense. Iar din 2022, va veni trioul crossover-urilor mici Alfa,
Fiat și Jeep.