Modificări la motor, cutie, sisteme de asistență și multimedia: sunt oare suficiente pentru ca VW Touareg să îl întreacă pe mai tânărul BMW X5? Test comparativ cu cele mai dorite motorizări turbodiesel cu 6 cilindri.
Ferdinand Piech, fostul CEO VW a avut ambiția să se ia la trântă cu granzii premium. Perechea Touareg/Phaeton lansată în 2002 a avut însă destine diferite. Phaeton a fost un eșec comercial dar, per total, VW a ieșit pe profit pentru că pe aceiași platformă s-au construit Bentley Continental sau Flying Spur, care au înregistrat vânzări record. Dacă Phaeton nu a putut să se ia la trântă cu BMW Seria 7 sau mai ales Mercedes Clasa S, VW Touareg a reușit să pună probleme lui BMW X5 sau Mercedes ML în condițiile în care pachetul tehnologic era comparabil, iar prețul mai mic cu 25%.
Lansată în 2010, ultima generație Touareg a suferit o operațiune de împrospătare estetică și tehnică destul de amplă. Dincolo de retușurile exterioare care i-au adus un aer modern (cu ornamentul cromat deasupra grilei față pare că este frate geamăn cu noul Passat), noul Touareg vine cu o echipare îmbunătățită și un interior modernizat: două noi modele de jante de 18 și 20 de inch, cinci culori noi, ornamente din aluminiu la butoanele de la climatizare și cele de la reglajul suspensiei, buton dedicat pentru încălzirea volanului și facilități de internet la centrala multimedia RNS 850, al cărei ecran tactil nu are însă rezoluția celui de la BMW.
În plus, chiar motorul V6 turbodiesel de 3 litri din testul nostru a câștigat 17 CP, în timp ce consumul s-a redus cu 0,6 l/100 km la 6,6 l/100 km. Cutia de viteze beneficiază acum standard de funcția de coasting decuplându-se de motor dacă se ia piciorul din accelerație până la viteze de 150 km/h. De asemenea, bancheta spate culisantă pe o distanță de 160 mm este acum standard la fel ca și farurile bi-xenon. Sunt toate acestea suficiente pentru a-l învinge pe rafinatul BMW X5?
Caroserie și interior
Cele două modele oferă mult loc. BMW are teoretic avantajul ampatamentului și lungimii mai mari cu 4, respectiv 8,6 cm. Dar acest lucru nu aduce în plus beneficii pentru pasagerii care iau loc pe bancheta din spate pentru că spațiul pentru genunchi este puțin mai mic decât în VW, care oferă mai mult loc chiar decât într-un Audi A8. Există și o explicație în acest sens. Touareg vine standard cu banchetă spate culisantă pe distanța de 160 mm, care permite maximizarea spațiului pentru genunchi în spate sau mărirea volumului portbagajului. Și la BMW există această facilitate, dar doar opțional și mașina de test nu avea această dotare. Însă bavarezii au circumstanțe atenuante deoarece în pachetul cu bancheta culisantă oferă și posibilitatea configurării cu șapte locuri (2.084 euro) cele două scaune din portbagaj putându-se camufla perfect în portbagaj.
Ambele modele dispun standard de banchetă fracționabilă 40/20/40%, foarte practică atunci când trebuie încărcate schiuri, de exemplu. Spre deosebire de BMW, la Touareg apare un mic prag la rabaterea banchetei spate. În schimb, bancheta de la Touareg se poate rabate și din portbagaj și tot de acolo se poate coborî și suspensia pneumatică spate pentru încărcarea obiectelor grele, iar spătarul are două grade de înclinare diferite. Subiectiv, spătarul banchetei spate este ceva mai bine profilat în BMW și oferă o idee mai mult confort. Tot subiectiv, ideea cu hayonul din două părți mi se pare mai practică la BMW ca și amortizorul de la podeaua portbagajului. Aici BMW îi arată lui VW cum micile detalii fac diferența și conferă acel atribut premium.
În față însă am avut o surpriză. În noul X5 se stă mai sus ca în vechea generație. ”Clienții preferă poziția de tip Comand”, este explicația celor de la BMW. Eu cred însă că la profilul sportiv al mașinii poziția de condus mai joasă din vechea generație se potrivea mai bine. Nu degeaba, BMW a inaugurat cu X5 în 1999 conceptul de SAV (Sport Activity Vehicle) care se diferenția prin dinamică de toți rivalii din segment.
VW a renovat centrala multimedia RNS 850, dar încastrarea ei în bord și rezoluția ecranului nu sunt la fel de moderne ca la BMW. Pe de altă parte, nu se poate reproșa nimic funcționalității ei. La BMW, sistemul multimedia care reacționează foarte rapid, cu ecranul de sine stătător cu rezoluție de iPad și format 16:9 ne arată că X5 este un model mai nou și mai modern. În aceeași notă, sistemele Night Vision și Head-up display de la BMW arată un avans tehnologic pentru bavarezi.
Dinamică
Însă la valorile de bază, noul Touareg este un adversar vajnic. Noul motor turbodiesel ce dezvoltă 262 CP și 580 Nm a dobândit pe lângă cei 17 CP și 30 Nm în plus și mai mult rafinament. Dar masa mai mare nu îi permite lui Touareg să își valorifice avantajul de 4 CP și 20 Nm față de BMW. Bavarezul accelerează cu 0,8 secunde mai repede până la 100 km/h și consumă cu circa 1 l/100 km mai puțin, chiar și după ce VW a optimizat dieselul său. Consumurile oficiale de 5,9 l/100 km, respectiv 6,6 l/100 km pentru BMW, respectiv VW sunt utopice, valorile obținute de noi în practică fiind de 9,2 l/100 km pentru BMW, și 10,2 l/100 km pentru VW.
VW a rafinat foarte mult Touareg al cărui motor toarce liniștit, iar zgomotul la vânt este foarte scăzut. În comparație directă, în BMW se așterne și mai multă liniște dar asta se observă doar când schimbi mașinile imediat între ele. Cert este un lucru: popularul Touareg a progresat enorm și este aproape la nivelul luxosului său rival din punct de vedere al rafinamentului grupului motopropulsor deoarece și cutia automată cu 8 trepte este la fel de bună ca și cea de la BMW.
Inventator al SUV-ului sportiv, BMW rămâne cel mai agil chiar și fără sistemele opționale gen direcție activă sau Dynamic Drive, care nu erau prezente pe mașina de test și care ridică dinamica la un nivel neegalat de vreun rival. Însă ceva a tulburat plăcerea în conducere la BMW. Bavarezii au preferat să respecte mai mult cerințele UE de a reduce emisiile decât plăcerea pură și au trecut la o direcție electrică care nu mai are feedback-ul proverbial al vechii direcții electrohidraulice. Direcția electromecanică de la VW are mai multă greutate și un feedback mai bun. Pe de altă parte însă, la limită, X5 subvirează mai puțin și bavarezul e mai precis.
VW câștigă și capitolul confort dar aici trebuie să ținem cont de două aspecte. Touareg era echipat cu suspensia adaptivă pneumatică (3.265 euro) care reglează nu doar tăria ci și garda la sol și o coboară de exemplu pe modul Sport cu 25 mm coborând și centrul de greutate. X5 s-a prezentat cu suspensia standard clasică. Suspensia Comfort adaptivă costă 1.984 euro, iar suspensie pneumatică există doar la puntea spate. Pentru o suspensie cu arcuri de oțel pe față și fără funcție adaptivă în standard, X5 oferă un compromis perfect. Însă la trecerea peste denivelări scurte, modul Comfort de la suspensia lui VW face diferența.
VW e mai capabil și în off-road pentru că diferențialul central Torsen e mai eficient pe zăpadă sau noroi decât cuplajul electrohidraulic de la BMW. Însă majoritatea clienților (98% după spusele BMW) nu au pus niciodată prea mare preț pe aptitudinile hard off-road, sistemul xDrive fiind conceput mai mult pentru îmbunătățirea dinamicii pe șosea. VW are în catalog o versiune ”pentru mocirlă” disponibilă doar în combinație cu motorul testat de noi, care dispune de reductor și două diferențiale blocabile, dar nici VW nu mai pune mare preț pe off-road-ul profesional, din fișa tehnică dispărând și informația privind adâncimea vadului de apă prin care poate trece.
Costuri
BMW e nobil, e premium la cel mai înalt nivel și, inevitabil, e scump. Foarte scump. Chiar dacă standardul s-a îmbunătățit și farurile bi-xenon sau acționarea automată a hayonului și bancheta fracționabilă 40/20/40% fac parte din meniul standard, 63.736 euro sunt mulți bani. Iar dacă vrei specialități dinamice gen Dynamic Drive (barele stabilizatoare active și DPC) sau pachetul complet de suspensie Professional (Comfort plus Dynamic) se ajunge repede la 70.000 de euro. Și după ce clientul va bifa inevitabil și navigația, tapițeria de piele, farurile cu LED (inexistente la VW) și excelentele scaune Comfort reglabile electric, factura ajunge la 80.000 de euro. Consolarea este că pachetul Basic Service Inclusive (revizii uzuale până la 100.000 km) este gratuit. Touareg pornește de la un preț cu 14.000 euro mai mic și după evaluarea echipamentelor opționale echivalente diferența se mărește la aproape 17.000 de euro. E diferență mare chiar și în acest segment de lux.
Clasament final:
Locul 1: BMW X5
Spațios, cu până la 7 locuri și încă o referință în materie de agilitate chiar și fără sistemele dinamice opționale, X5 impresionează prin rafinamentul excepțional și opțiunile high-tech. Direcția este un ușor pas înapoi față de vechea generație, dar cel mai mare handicap este prețul mare.
Locul 2: Volkswagen Touareg
Foarte spațios, solid și modulabil în același timp, Touareg oferă un confort excepțional cu suspensia pneumatică opțională. Prețul este un chilipir pe lângă cel al lui X5. Nu este la fel de incisiv și sistemul multimedia pare demodat deși e funcțional și intuitiv.
Verdict AutoExpert
VW nu a reușit cu Phaeton dar le suflă în ceafă granzilor cu Touareg. Și nu doar că le suflă, dar la unele capitole îi și întrece. Iar când te uiți la bani, chiar dacă BMW e o idee mai rafinat, mai agil și mai economic, diferența de preț este prea mare. Dacă nu ne uităm la preț, BMW obține o victorie la limită în fața lui VW pentru argumentele de mai sus dar și pentru tehnologiile high-tech (Night Vision, direcție activă, bare stabilizatoare active, Head-up display) care nu se regăsesc în garderoba lui Touareg.DATE TEHNICE | BMW | VW |
---|---|---|
Model | X5 xDrive 30d | Touareg 3.0 V6TDI BMT |
Motor/nr.cilindri | L6, turbodiesel | V6, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.993 | 2.967 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 258/4.000 | 262/3.800-4.400 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 560/1.500 | 580/1.750-2.500 |
Transmisie | integrală | integrală |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte | automată, 8 trepte |
Tip anvelope | Nokian WR SUV3 | Dunlop Grandtrek WT M3 |
Dimensiuni anvelope | 265/50 R19 | 255/55 R 18 |
Sistem de frânare faţă/spate | discuri ventilate/discuri | discuri ventilate/discuri |
L/l/h (mm) | 4.886/1.938/1.762 | 4.801/1.940/1.709 |
Ampatament (mm) | 2.933 | 2.893 |
Diametru de bracaj (mm) | 12,6 | 11,9 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 2.070/715 | 2.185/770 |
Volum portbagaj (l) | 650/1.870 | 697/1.642 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 7,0 | 7,3 |
Viteză maximă (km/h) | 230 | 225 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 6,7/5,5/5,9 | nc/nc/6,6 |
Consum în test (l/100 km) | 9,2 | 10,2 |
Volum rezervor (l) | 85 | 85 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | Euro 6/156 | Euro 6/174 |
COSTURI&GARANŢIE (lei cu TVA) | ||
Impozit anual (lei/an) | 2.155 | 2.136 |
Interval revizii (km) | cf. Computer de bord | 15 |
Costuri revizii pentru 60.000 km | 0 | 3.907 |
Garanţie | 2 ani f?r? limit? de km | 4 ani sau 120.000 km |
Garanţie împotriva coroziunii | 12 ani | 12 ani |
PREŢURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | ||
Preţ de bază | 63.736 | 49.128 |
Airbaguri frontale/laterale/cortin? | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Airbag genunchi | - | serie |
Climatizare o zon?/dou? zone | -/serie | -/serie |
Radio CD/sistem de navigaţie | serie/2.726 | serie/2.478 |
Suspensie adaptiv?/pneumatic? | 1.894 (1) | 3.265 |
Scaune încălzite faţă | 400 | serie |
Scaune faţă reglabile electric | 2.379 | 1.972 (2) |
Tapiţerie piele | 2.41 | 2 |
Faruri bi-xenon/adaptive/LED | serie/631/1.537 | serie/1.397/- |
Banchetă fracţionabilă 40-20-40 | serie | serie |
Pilot automat | serie | serie |
Pachet asistenţă | 3.684 | 3.491 |
Jante aliaj 18/19 inch | serie/1.368 | serie/1.579 |
Vopsea metalizată | 1.031 | 848 |
Preţ comparat | 81.165 | 64.158 |