Wolff, Stroll şi Aston Martin între speculaţii, certitudini şi previziuni

Lawrence Stroll

În noaptea de 12 spre 13 martie 2020, Toto Wolff a arătat că poate concura cu succes teatralitatea ilustrului său predecesor, Alfred Neubauer, deşi nu posedă extravaganţa celui supranumit Don Alfredo şi nici talentul de povestitor, dar asta nu-l împiedică din cȃnd în cȃnd să scoată cȃte o poveste suprarealistă.

Foto: arhiva

Scriam atunci că el ştia că deși Ferrari nu va concura, problemele de fiabilitate ale PU (Power-Unit-ului) Mercedes sunt certe. Doar că nu se putea da învins, dezvăluind astfel o slăbiciune. Trebuia să pară că decizia finală a fost luată forţat şi de către alte entităţi, nu doar de coronavirus. În plus, relaţia sa cu Ola Kallenius nu este la fel de amicală precum era cu Dieter Zetsche, Toto fiind mai mult decȃt un pion în lupta pentru putere din cadrul sferelor înalte de la Stuttgart. Aşa că trebuia să îi arate noului CEO că are o opinie diferită de a acestuia și că  este un luptător. Comunicatul oficial dat de Mercedes – supervizat personal de Wolff, în care el se prezintă ca un fel de Che Guevara la începuturi, deşi iniţial a insistat pentru a concura (n.a în Australia),a renunțat după convorbirea telefonică cu CEO Daimler, Olla Kallenius, ceea ce a reprezentat cireaşa de pe tort. ”

Comunicatul AMG Petronas Formula 1 Team: Marele Premiu al Australiei anulat cu o oră înainte de startul antrenamentelor

Că relaţia dintre austriac şi Kallenius este destul de încordată o confirmă mai multe surse ce au legături directe cu Daimler. Toto este o nucă tare ce are în spate succesul fără precedent al echipei de F1 şi relaţii solide cu persoane influente din lumea automobilistică.

Lawrence Stroll

O astfel de persoană este Lawerence Stroll, proprietar al Racing Point şi conducător al unui fond ce deţine o felie importantă din Aston Martin. Cei doi au plecat împreună de la Melbourne, dar asta nu ar fi ceva neobişnuit în lumea F1. Mai ciudat este că la cele două conferinţe video de săptămȃna trecută dintre FIA, F1 şi echipe, Wolff nu a participat, locul său fiind luat de fiecare dată de James Allison.

Asta a generat imediat speculaţii şi după cum se ştie, nu e nevoie decȃt de o scȃnteie pentru a se ajunge la un amalgam de ramificaţii conspiraţioniste, presupuneri intemeiate pe flerul personal sau bănuieli solide ce se pot transforma în certitudini.

În timp ce se desfăşurau cele două conferinţe ce au dus la amȃnarea cu un an a aplicării noilor reguli tehnice prevăzute pentru 2021, Toto era în UK, întȃlnindu-se din nou cu Lawrence Stroll. Imediat au apărut în presă ştiri de tip tabloid ce îl puneau pe austriac în rolul de conducător al echipei de F1 Racing Point ce din 2021 se va numi Aston Martin F1 Racing. Înainte de a oferi lămuriri în funcţie de nivelul de informare din acest moment, să explicăm care este relaţia Stroll-Aston Martin.

În ianuarie 2020 între fondul de investiţii Yew Tree controlat de canadianul cu origini evreieşti şi Aston Martin s-a încheiat un acord în urma căruia fondul primea un procent de 16.7% din constructorul britanic în schimbul sumei de 182 milioane lire sterline. Preţul unei acţiuni se învȃrtea atunci în jurul a 4lire. Asta într-o primă fază. Pȃnă în iunie, pentru alte 318 milioane lire fondul de investiţii urma să preia un pachet majoritar.

awrence Stroll

După izbucnirea pandemiei de coronavirus cota Aston s-a prăbuşit, o acţiune ajungȃnd să valoreze în jur de 2lire. Astfel că termenii acordului au fost renegociaţi, procentul iniţial de 16.7% fiind mărit la 25%, asta calculat la un preţ de 2.25lire/acţiune. În plus, Yew Tree urmează să injecteze o sumă de 75 milioane lire în scurt timp pentru a acoperi nevoia de lichidităţi.

Pe lȃngă preluarea Aston, Stroll nu a neglijat echipa de F1, efectuȃnd investiţii de cȃteva zeci de milioane în imbunătăţirea facilităţilor de la Silverstone, numărul angajaţilor crescȃnd şi el uşor şi ajungȃnd acum la 450.

Monopostul RP20 cu care echipa atacă sezonul 2020 este o copie reuşită a supremului Mercedes W10 ce a dominat sezonul precedent. Cum echipele au căzut de acord să îngheţe dezvoltarea şasiurilor pentru 2021, noua echipă Aston Martin va avea o bază solidă de pornire, după testele de la Barcelona, Racing Point RP20 revendicȃndu-şi poziţia de lider al „clasei B”, în faţa McLaren şi Renault.

Toto Wolff curtat de Aston Martin

Coroborȃnd acest aspect cu cele enumerate mai sus, cȃteva publicaţii s-au repezit să anunţe că Stroll s-a înţeles cu Wolff pentru ca austriacul să devină noul conducător al echipei de F1 Aston Martin. Mai mult, unii au adăugat şi faptul că Mercedes se va retrage din F1, deoarece Ola Kallenius nu agrează participarea în acest sport în care trebuie investit serios.

Probabil că aceşti jurnalişti care au aruncat aceste zvonuri nu cunosc cȃteva amănunte cheie. În toamna anului 2019 la sediul echipei campioane s-a efectuat o investiţie masivă, incluzȃnd chiar şi un simulator nou evaluat la circa 100 milioane $. Mercedes AMG F1 a încasat în 2019 de la Liberty suma de 177milioane $.

Adăugȃnd şi banii proveniţi din sponsorizări, în contul echipei au ajuns peste 400milioane. Daimler a cheltuit totuşi 60 milioane cu noua investiţie în facilităţi, dar pentru că din 2021 se aplică regula bugetului maxim de 175 milioane $, 2020 va fi ultimul sezon în care gigantul german va trebui să scoată bani din buzunar, iar asta pentru dezvoltarea monopostului ce trebuie să se plieze pe regulamentul amȃnat pentru 2022. Asta cu toate că amȃnările sau anulările unor GP-uri din prima parte a sezonului 2020 vor micşora fondul de premiere de la final.

Toto Wolff deţine 30% din echipa Mercedes AMG F1 Petronas, are legături strȃnse cu multe persoane din conducerea Daimler, fiind dacă vreţi, o combinaţie între Alfred Neubauer şi Max Sailer. Asta pentru a merge tot pe linia comparaţiilor cu lumea curselor din anii ’30.

Lăsȃnd la o parte că părăsirea timonei celei mai puternice echipe din istoria modernă pentru a prelua o echipă cu de 3 ori mai puţini angajaţi ar însemna să „dea vrabia din mȃnă pe cioara de pe gard”.

Da, Stroll a discutat cu Wolff despre o funcţie înaltă de conducere, dar nu e vorba de echipa de F1. Ci de Aston Martin Lagonda Global Holdings plc, al cărui acţionar majoritar va deveni din vară.

Lawrence Stroll

 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top