Director global pentru vânzări, marketing și operațiuni al mărcii Dacia, Xavier Martinet a explicat de ce cresc prețurile mașinilor, iar timpul de livrare nu se scurtează.
În timpul unei mese rotunde cu un grup restrâns de jurnaliști din Europa, Xavier Martinet a dat detalii despre evoluția înmatriculărilor Dacia în primul semestru al lui 2022, răspunzând și la întrebări legate de creșterea prețurilor, timpul de livrare și nivelul echipamentelor prezent în mașini.
La solicitarea LifeNews.ro de a detalia procentele de creștere ale prețurilor pentru modelele Dacia, Martinet a explicat că, „istoric, prețurile Dacia au fost foarte reduse. Știți că, în final, designul și prețul sunt principalele puncte importante pentru client în momentul achiziției. Iar designul a fost îmbunătățit mult. Credem că astăzi Dacia oferă cel mai bun pachet preț/valoare de pe piață. Avem prețuri foarte rezonabile pentru un pachet care include echipamente de un nivel superior”.
Totodată, el a menționat că „prețurile cresc pentru toate mărcile. Noi rămânem totuși cu un preț mai avantajos decât competiția. Prin comparație cu principalii concurenți de pe piață acum câțiva ani vindeam cu 25% mai ieftin, iar acum suntem cu circa 15% sub prețurile lor. Credem că vom putea menține această diferență la -10% / -15% față de concurenți.
În medie, prețurile modelelor noastre au crescut între 7% și 14% în primul semestru din 2022. E vizibil în listele de prețuri. Asta se întâmplă din cauza creșterii rapide a costurilor cu materiile prime, cu energia, cu logistica. Nu putem ascunde aceste creșteri și vrem să fim transparenți. În același timp, ne menținem politica de a nu oferi discounturi pentru că acest element este cheia menținerii valorii de revânzare. Cel mai mult din gama Dacia s-a scumpit Spring”.
Conform lui Xavier Martinet, creșterile de prețuri sunt inevitabile, iar timpul de livrare este greu de estimat în prezent.
„Piața trece printr-o inflație majoră. La care se adaugă efectele războiului din Ucraina și, peste asta, reglementările tot mai stricte din Europa. Am trecut prin mai multe trepte ale standardului Euro 6, vine Euro 7 și GSR 2 (n.n. – regulamentul european cu privire la dotările de siguranță) care impune din 2024 o mulțime de sisteme avansate. În acest context noi trebuie să găsim cel mai bun mix între îndeplinirea reglementărilor europene, așteptările clienților și menținerea celui mai bun pachet de pe piață” a declarat oficialul Dacia, adăugând și că marca, parte a grupului Renault, își asumă „complet nivelul de echipamente cu care dotăm mașinile trimise pe piață. Totuși, nu mizăm pe pachetul minim. De exemplu, în Spring sunt echipamente de siguranță care nu sunt obligatorii. Împingem limitele tot mai sus pentru a oferi dotările esențiale pentru clienți. Trebuie însă menționat că, dacă am dota mașinile cu tot ce se poate, prețul ar crește mult și nu le-ar mai cumpăra nimeni”.
Xavier Martinet a explicat și că timpul de livrare al unui model Dacia este acum de circa cinci luni, ceva mai mare în cazul modelului electric Spring. Și noul Jogger este livrat în circa șase luni. De asemenea, în România, clienții trebuie să aștepte pentru Logan, în medie, șase luni.
„E foarte greu să spun când va scădea timpul de livrare. Avem în continuare probleme cu aprovizionare cu unele componente electronice. știți că mașinile electrice au mai multe astfel de componente decât alte mașini. Dacia Spring nu face notă discordantă cu alte modele de pe piață. Cererea pentru acest model electric al mărcii Dacia este mare și vine de pe mai multe piețe europene. Desigur, ne-am dori să avem mai multe mașini disponibile, dar problemele de aprovizionare pe care le are toată industria auto sunt prezente și la noi”, a declarat oficialul Îacia.
Conform lui Martinet, „acum avem circa șase luni timp de livrare pentru Dacia Spring și nu mă aștept ca intervalul să scadă semnificativ în următoarele luni. Pot doar să sper că în 2023 lucrurile vor sta mai bine din acest punct de vedere, dar nu pot face promisiuni. Aceasta este una dintre marile probleme pe care le înfruntăm acum. Știu că mulți spun că următoarea jumătate de an va fi mai bună (n.n. – în privința aprovizionării cu semiconductori și alte componente electrice), dar auzim asta deja de două semestre și lucrurile nu se îmbunătățesc”.
Dacia crește pe piața din Europa
Anterior discuției cu jurnaliștii, Xavier Martinet a prezentat rezultatele comerciale Dacia pentru prima jumătate a anului 2022.
Înmatriculările Dacia în Europa s-au majorat cu 5,9%, până la 277.885 unități. Marca și-a majorat cota de piață cu 0,8 puncte procentuale, până la 3,9%, pe fondul unei scăderi a pieței europene cu 14,6%.
Modele Dacia cu cel mai mare volum al înmatriculărilor sunt, în ordine, Sandero (112.000 de unități, în creștere cu 1,8% față de primul semestru din 2021), Duster (99.000 de unități, în creștere cu 5,5%), Spring (20.000 de unități) și Jogger (21.700 de unități).
Oficialii Dacia consideră că „această performanță are la bază pe rate de cucerire de noi clienți și loialitate la cel mai bun nivel al pieței”. 76% dintre cumpărătorii Dacia dețineau anterior o altă marcă de vehicule, iar 64% dintre proprietarii Dacia rămân la Dacia la momentul reînnoirii mașinii.
Și noile modele au rezultate cât se poate de bune. Modelul electric Spring a înregistrat lunar peste 5.000 de comenzi în prima jumătate a anului, iar Jogger a fost comandat în peste 50.000 de exemplare în primele șase luni din 2022.