xDrive combate cu putere noroaiele

XDrive este sistemul de tracțiune integrală de la BMW, prezent pe toate gamele mărcii. Mulți cred că SUV-urile de lux cu tracțiune integrală sunt mașini de asfalt care nu ar putea să facă nici măcar un metru pe un teren noroios sau mai dificil. O etichetare total eronată, iar BMW ne-a dovedit că nu este așa!

Anual, BMW România organizează un eveniment pentru clienți și presă, în urma căruia demonstrează de ce sunt în stare vehiculele lor cu tracțiune integrală din gama de SUV-uri, cu tracțiune xDrive. Fie că vorbim despre micul X1 sau despre marele X5 (și celelalte modele X3, X4 sau X6), toate sunt supuse încercărilor terenului accidentat. Rareori proprietarii vor îndrăzni să se aventureze cu mașinile lor în astfel de situații, dar este bine pentru ei să știe că mașinile lor se vor putea descurca în momente dificile. Modul în care funcționează sistemul xDrive îl puteți vedea aici.

Tortura ploii

În cadrul turneului xDrive, una dintre zile este rezervată ziariștilor. Ei bine, deși speram că vom avea parte de o vreme cât de cât uscată, prognoza meteo nu a ținut cu noi: ne-a plouat toată ziua. Prin urmare, terenul de motocros de la Ciolpani, unde s-au desfășurat testele, era o mare de noroi presărată cu conuri pe care trebuia să le ocolim. Alte probe au constat în coborârea, atât cu fața, cât și cu spatele, pe o pantă destul de abruptă. Instructori ne-au fost cei de la BMW Driving Academy și maestrul George Grigorescu, multiplu campion național de raliuri.

Coborârea în marșarier este o probă destul de dificilă chiar și pe vreme frumoasă. Ei bine, pentru modelele BMW xDrive puse la dispoziție s-a dovedit că este chiar o joacă de copii. Se apasă butonul de Hill Descent Control, se mărește raza de acțiune a camerei video de mers cu spatele și, pur și simplu, se ia piciorul de pe frână. Mașina coboară lent, la viteza prestabilită de șofer din butonul de reglaj pentru cruise-control.

Tot ce trebuie să faceți este să aveți grijă de direcție. De frânare se ocupă cu succes electronica mașinii. Ce trebuie reținut este că sistemul frânează diferențiat roțile, în funcție de aderență. Dacă cel de la volan apasă pedala, atunci forța de frânare este repartizată spre toate patru roțile ceea ce nu ar fi de preferat. Din acest motiv, HDC-ul se descurcă mai bine chiar și decât un șofer foarte bun. Frâna de motor, folosită deseori la coborârea pe pantele abrupte, nu are chiar aceeași eficiență din același motiv. Oricum, aceasta este folosită și de sistemul HDC.

Dealul plângerii

După ce am văzut cum se poate coborî fără griji o pantă cu noroi (pe care literalmente unui om îi era dificil să stea în picioare fără să alunece), a urmat o probă de traseu cu pante, rampe și jaloane răspândite pe un teren în care noroiul ajungea până la pragurile mașinilor. Șleaurile formate aveau adâncimi de aproximativ 20 cm. Dar cea mai complicată situație a fost chiar la start: o pantă de aproximativ 50 de metri, cu un viraj de stânga, plin de noroi, și un șanț generos aflat pe o latură, care abia aștepta să-și prindă eventualele victime. Ei bine, cu electronica decuplată pentru a permite patinarea roților, această pantă nu numai că nu ne-a putut opri, dar a fost și marea distracție a celor prezenți, care au provocat derapaje controlate, utilizând la maximum atât performanțele motoarelor, cât și pe cele ale cutiilor de viteze. Controlul incredibil de bun al mașinilor de peste două tone, pe un viraj acoperit cu un strat gros de noroi, ne-a convins că xDrive nu este un simplu termen de marketing, ci un sistem care lucrează pentru stabilitatea și aderența mașinii în condiții dificile. Trebuie precizat că toate vehiculele erau dotate cu anvelope de stradă cu profil de iarnă. Dar nu vorbim despre profil de iarnă cu crampoane ci, mai degrabă, cu un desen făcut să evacueze mai bine apa și zăpada.

Da, posibil să existe mulți care să conteste că un BMW X se va descurca în situații dificile pe noroaie și teren cu adevărat accidentat. Dar cei care au condus un X (1, 3, 4, 5 sau 6) pe astfel de suprafețe vor ști că mașina are capacitatea de a înfrunta teren mult mai dificil decât crede, de fapt, șoferul.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top